Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt tryggare att nätshoppa

Det blir allt tryggare att shoppa loss på nätet. Men det finns ännu vissa brister som e-handlarna måste rätta till. Det visar en färsk rapport från European Consumer Centre (ECC).

Annons

Konsumenter har på ECC:s uppdrag provköpt 350 varor på nätet från 29 länder. Resultatet har sedan jämförts med en liknande undersökning som genomfördes 2003.

– Det är ganska mycket som har förbättrats. Framför allt är det betydligt fler varor som levereras. Men det finns en del saker som företagen kan bli bättre på, säger Erik Matsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Varorna kom framDet var 94 procent av de beställda varorna som levererades den här gången. Det kan jämföras med förra rapporten som visade att endast 66 procent av varorna levererades.

Nätshopparna visade sig dock ofta sakna kontaktuppgifter. Det fanns även för lite information om ångerrätten och reklamationsrätten på hemsidorna.

Kan bli bättre– Det är svårt för konsumenten att veta vad det är som gäller när de handlar från andra länder. Företagen kan definitivt bli bättre på att lämna information om villkoren, säger Erik Mattsson.

Enligt honom finns det vissa saker som man bör tänka på om man vill shoppa tryggt på nätet.

– Det allra viktigaste är att kolla hur man kan reklamera varan och vad som gäller för ångerrätt. Ska man bara ge ett gott råd så är det att man alltid ska läsa avtalsvillkoren, Erik Mattsson.

Här kommer en lista på vilka grejer du bör hålla koll på om du har tänkt shoppa loss på nätet.

Kontrollera nätshoppen!

• En utmärkt tjänst där du kan kolla om e-handlaren går att lita på finns hos Konsument Europa.

Du hittar den här; Shoppingassistenten

Annons
Annons