Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få unga shoppar miljömedvetet

Få ungdomar tänker på vilka konsekvenser deras konsumtionsvanor får för miljön.
Bara tio procent tar ofta eller alltid hänsyn till miljöpåverkan.

Annons

I en tid när jordens resurser är kanske mer ansträngda än någonsin visar en undersökning från konsumentverket det nedslående resultatet. Drygt 1 000 ungdomar mellan 15 och 17 år gamla har fått svara på frågor om konsumtionsvanor.

Mer än hälften svarade att de sällan eller aldrig tar hänsyn till miljö eller etik när de konsumerar. Och endast tio procent tar ofta eller alltid dessa hänsyn – ännu färre tar hänsyn till etiska aspekter.

– Både unga och äldre glömmer lätt bort vilka miljökonsekvenser våra konsumtionsvanor har. Här har samhället ett stort och viktigt ansvar, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.

Annons
Annons