Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så håller du dina nyårslöften

Att dyrt och heligt lova att bli en bättre människa på nyårsafton är en tradition som funnits i 4000 år. En engelsk undersökning från universitetet i Hertfordshire visar dock att hela 78 procent av alla nyårslöften snart bryts när nykterhetens eftertänksamhet innfunnit sig. Men med rätt taktik kan du uppnå dina mål.

Annons

Enligt idrottspsykologen Johan Ekengren så är anledningen till att många löften bryts att människan är ett vanedjur som har svårt att bryta negativa vanor.

– Det är svårt för oss människor att ta bort en vana istället för att lägga till en ny. Det är mycket svårare att ta bort godis istället för att lägga till en morot på tallriken, säger han.

Ett annat problem är att det mänskliga psyket vill se omedelbara resultat av våra handlingar. Men många av våra nyårslöften är av karaktären att de ger resultat först på lång sikt.

– Det tar tid att gå ner i vikt. Många har dessutom inte tänkt igenom vilket pris de är beredda att betala. Man kanske vill dricka mindre alkohol men är ändå inte är beredd att avstå alkoholen på fredagen eftersom den är ett glädjeämne.

Inom idrottspsykologin talar man om fördelen med SMARTa mål. SMART står för:

Specifika

– Dina mål ska ha specifika hållpunkter. När ska jag sluta röka? Hur ska nedtrappningen gå till?

Mätbara – Hur många cigaretter per vecka ska jag röka?

Accepterade – Dina mål och motivation ska komma inifrån. Gör saker för din skull, inte för någon annans skull.

Realistiska – Alla kan inte bli Usain Bolt. Men däremot kan du kanske väsentlig förbättra din personbästa tid i elljusspåret.

Tidsbestämda – Om du inte har en tidsplan för dina mål så är det betydligt enklare att skjuta upp dem och förr eller senare lägge ner dina planer helt.

Annons
Annons