Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så slipper du höststressen

När semesterns minnen av bad, grillfester och paraplydrinkar börjar blekna och 8 till 5-tillvaron i form av jobb och skola åter gör sig påmind är det lätt att bli modstulen. Med hösten kommer stress och ibland även depression. Tomas Danielsson, beteendevetare känd från TV4:s Nyhetsmorgon, reder ut vad höststress beror på och vad vi kan göra åt den.

Annons

Vad är höststress?

Höststress är när man känner brist på kontroll för att man måste avbryta sina vanor. Trädgården ska in, förkylningar, nya kläder, projekten duggar tätare, arbetsgivaren ropar leverera samtidigt som dagarna blir kortare och vårt sömnbehov ökar.

Vilka drabbas av höststress?

Alla drabbas. Vissa får också en depressiv släng när mörkret kommer, som bidrar till förhöjd stress. Men det finns botemedel.

1. Fokusera på att bejaka verkligheten som den är. Plocka fram blockljusen och hitta myset istället för att känna att du tappat kontrollen.

2. Känn dig fri när du kan stänga altandörren och trädgården väntar på sitt snötäcke.

3. Äntligen kan du lägga fötterna på bordet, ta fram popcorn, och se alla de där DVD-filmerna som det var synd att se när det var så fint väder.

4. Hitta en torsdagsmetod, något som du längtar till och avbryter den långa mörka veckan. Det kan vara att gå till badhuset, en kväll i hobbyrummet eller ett biobesök.

5. Tänk på att det inte är många månader kvar innan det vänder igen.

När är det läge att börja mota julstressen?

Det ska man göra i november. Om budgeten tillåter det så ska man försöka ha de flesta inköpen klara innan första advent. Då slipper man köerna och kan fokusera på att pyssla hemma och umgås.

Annons
Annons