Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friskolan ett bra val

Annons

Vid flera tillfällen på sistone har i Fagersta-Posten framhållits att av de elever som gick ut årskurs 9 i Lindgårdsskolan våren år 2011 hade endast 47 procent godkänt i alla ämnen, nu senast i Niclas Bergströms insändare (6/2).

Uppgiften kommer från Skolverkets analysverktyg SALSA, vilket inte är något kvalitetsmått på skolor utan avsett för utveckling av skolverksamhet i mer internt bruk.

Som förälder med elev i Lindgårdsskolan måste jag nu ta till orda. Det kan naturligtvis inte undvikas att skolor jämförs med varandra i media och det är även bra för föräldrar och elever som står inför skolval.

Det resultat som redovisats för Lindgårdsskolan är naturligtvis inte bra. Å andra sidan kan man, som alla vet, använda statistik på alla möjliga sätt.

Det är naturligt att en nyetablerad skola väcker intresse hos föräldrar och elever som tidigare inte ansett sig ha fått sina behov tillgodosedda i andra – i denna del av landet gäller det kommunala – skolor och så har det säkerligen varit även i Lindgårdsskolans fall.

De elever den nu aktuella statistiken gäller var 15 till antalet och flertalet avslutade sin skolgång i Lindgårdsskolan efter att under många år ha gått i kommunal skola.

Av de 15 eleverna hade en tredjedel anpassad studiegång, det vill säga de läste inte alla skolämnen och kan därför inte nå målen fullt ut. Man kan naturligtvis roa sig med att räkna på det antal ämnen och möjliga betyg som eleverna läste respektive kunde få.

Då är plötsligt måluppfyllelsen 90 procent och med hänsyn tagen till dem med anpassad studiegång blir måluppfyllelsen nära 94 procent. Se där hur olika man kan argumentera kring statistik!

Det som ändå framstår som allra viktigast för de individer som utgjorde årskurs 9 i Lindgårdsskolan förra läsåret måste ändå vara att över 93 procent av dem kommit in på sitt förstahandsval på gymnasiet.

Som förälder i Lindgårdsskolan måste jag säga att jag är imponerad över skolans nivå på undervisningen och personalens kompetens.

Jag och min familj har bedömt det som bäst för vårt barn att gå i Lindgårdsskolan i stället för i kommunal skola. Detta är ett aktivt val som utgår från att vi i första hand vill bibringa vårt barn en så god förutsättning i livet som möjligt.

Att då gå i en kunskapsinriktad skola med viss kravnivå och utan ”glädjebetyg” framstår för oss som självklart. För egen del är jag nu mycket nöjd med Lindgårdsskolan och undervisningen där.

Vad som händer i det partipolitiska livet i Västanfors-Västervåla församling eller i Fagersta kommun vet jag inte mycket om och jag tillhör varken församlingen eller kommunen.

Däremot är det bra för skolväsendet – även och kanske särskilt, för det som bedrivs av kommunerna i vårt område – att det åtminstone finns en friskola som valbart alternativ.

På större orter finns ofta åtskilliga skolor att välja på, ibland så många att det till och med är svårt att överblicka för den som står inför skolval.

Att som Niclas Bergström använda ett tämligen enögt statistiskt underlag för något som mest liknar en bitter partipolitisk pajkastning gagnar inte eleverna vid Lindgårdsskolan och inte någon annan heller!

Johan Alvner

Förälder, Norberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons