Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urhos bästa sista minuten-tips

Ett stort gäng av de 1 275 åkarna i Engelbrektsloppet på söndag är förstagångsåkare. Långloppsveteranen Urho Hakso delar gärna med sig av sina bästa tips.

Annons
Urho Hakso gör på söndag sitt 31:a Engelbrektslopp. Sedan har började åka loppet, 1972, har han bara missat det en gång, på grund av halsont.

LÄNGDÅKNING. 61-årige norbergaren Urho Hakso ingår i den exklusiva 20-klubben som är öppen för åkarna som genomfört 20 Engelbrektslopp eller fler. Förra året, i sitt 30:e Engelbrektslopp, åkte han loppet på imponerande 3.52.36, vilket räckte till en 117:e plats.

Om man inte har åkt loppet innan, hur skulle du beskriva det?– Det är rätt tärande terräng när det är den ordinarie banan. Man ska vara skapligt tränad om man ska klara det, säger Urho Hakso.

Hur ska man lägga upp loppet?– Man får väl hålla igen lite i början utifrån vad man har för kondition. Ta det lugnt i början och öka senare i loppet i så fall.

Om man går in i väggen, hur tar man sig igenom den och vidare in i mål?– Man måste dricka mycket under hela loppet. Om man får vätskebrist är det svårt att komma tillbaka efter det.

Ska man stanna på varje mat- och vätskekontroll?– Ja, stanna vid varje kontroll och drick lite. I början kan man dricka sportdryck och blåbärssoppa och i slutet av loppet är det viktigt att få i sig kaffe och salt.

Hur ska man klä sig om väderprognosen, soligt och runt nollan, håller i sig?

– Motionärerna drar ofta på sig för mycket kläder, då förlorar man mycket vätska. Det gör inget om man fryser lite i starten, efter två kilometer är man ändå varm.

Vad ska man köra för valla om prognosen stämmer?– Det är så olika, om man vill ha mycket eller lite fästvalla. Jag föredrar att ha bra fäste. Fast i år kanske man kan ta lite mindre fästvalla när banan är flackare.

Vad och hur mycket ska man äta och dricka inför loppet?– Man ska äta och dricka nästan hela tiden. Mycket kolhydrater tre dagar innan. För mig är det pasta som gäller.

Ska man träna något dagarna innan loppet?– Lite lätt träning i så fall. Bara för att känna lite på kroppen.

Lite sent nu kanske, men hur många mil skidor bör man ha åkt inför Engelbrektsloppet?– Med 15-20 mil borde man kunna genomföra det.

Och om man vill få en skön dag i spåret?– 50-60 mil. 

Hur många mil har du själv åkt den här säsongen?– 30 mil ungefär.

Till sist, vilket är det viktigaste tipset till förstagångsåkaren?– Att de ska äta riktigt innan. Och inte följa med i ”jakten” i början om de inte är vältränade.

Annons
Annons