Annons

Annons

Annons

Insändare
SJ:s blunder satte stopp för Stockholmsresan

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

I vanlig ordning en resa till Stockholm söndag 3/2. Bokade som vanligt tur- och retur Fagersta Norra-Stockholm Central. Dock ersätts tåget av buss fram till Ängelsberg eftersom det pågår något banarbete på sträckan Ludvika-Ängelsberg.

Jag tog mig ner till Fagersta Norra för att där invänta bussen kl. 9.00, Minst tre utrop skedde där vi (2 st) resenärer informerades om att buss kommer att avgå kl. 9.00. När klockan var 9.15 och ingen buss kommit ringde vi till SJ som dock inte kunde få kontakt med busschauffören och rekommenderade oss att vänta eftersom det var lite besvärligt väglag. Efter ytterligare 30 minuter ringde vi upp SJ igen och då fick vi bättre info. Jodå, det gick en buss kl. 9.00  Från Järntorget!

Annons

Vi hade alltså stått ute i snöyra och kyla en hel timme vid Fagersta Norra och väntat på ersättningsbuss! Det fanns alltså överhuvudtaget ingen information till resenärerna om att SJ dirigerat bussarna till att hämta och lämna på busshållplatsen vid Järntorget/Lidl. Så den lilla detaljen var tydligen oviktig för oss resande!

Annons

Efter några om och men fick vi löfte av den hyggliga damen i SJ:s kundtjänst att på SJ:s bekostnad åtminstone få ta oss till Fagersta Central för att där invänta nästa buss inne.

Nu fungerade det bra, buss till Ängelsberg och byte till tåg. I Surahammar blev det stopp; en växel hade "snöat ihop". vilket i sin tur ledde till att jag missade ytterligare en anslutning till Stockholm. Vid det här laget gav jag upp! Jag skulle, om bussen hämtat vid Fagersta Norra kl. 9.00 varit framme i Stockholm vid 12-tiden och om jag fortsatte resan nu skulle jag komma fram vid 15-tiden. Så istället satt jag kvar och reste tillbaka till Fagersta med vändande tåg. Tidtabellen höll hela vägen och vid 15-tiden klev jag av bussen vid Järntorget/Lidl.

När jag gick hem passerade jag Fagersta Norra och där stod en pappa med sin son och väntade på bussen som aldrig kom! Han tog tacksamt emot informationen och vandrade hemåt igen för andra gången. Han hade en chans till kl. 17.00.  Bara inte SJ fick för sig att ändra stoppställe!

Så SJ. hur svårt kan det vara att informera resenärerna? Finns informationstavla vid perrongen men där lyser informationen med sin frånvaro = svart! Så trots att 2 resenärer redan vid 10-tiden påpekat fadäsen för SJ och sen vid 11-tiden pratat med en busschaufför så lyckades SJ inte inse att resenärerna står vid Fagersta Norra och bussarna hämtar vid Järntorget/Lidl! Det finns ingen ursäkt för detta!

Tack, till den trevliga tågvärden!

Trött resenär

Anmäl text- och faktafel

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan