Kring de svenska politiska partierna finns en del sanningar – eller i alla fall statistiska uppgifter – som talar om vilka väljare som tenderar att rösta på respektive parti.
En sådan solklar har varit att det framför allt är kvinnor som lockas av KD.
Tittar man på de partisympatiundersökningar som SCB genomför två gånger per år, och backar hela vägen till maj månad 2006, är kvinnorna i majoritet bland potentiella KD-väljare vid 25 av 26 frågetillfällen. Enbart en gång (i november 2017) var det något fler män än kvinnor som stödde KD.
Att KD attraherar kvinnor i högre grad brukar förklaras med att partiet är profilerat kring hjärtefrågor om sjukvård, omsorg och familj.
Annons
KD har också ett starkt fäste i det småländska bibelbältet där solidariteten med medmänniskor är starkt rotad – engagemanget för att hjälpa flyktingar har, för att ta ett exempel, alltid varit en viktig del för mången kristdemokrat.
Annons
Men det är andra tider nu.
i samband med Europaparlamentsvalet, genomförde Sveriges Television sin vallokalundersökning som visar tendensen för KD. Där framgår det klart och tydligt att KD numera har en klar övervikt av manliga väljare – precis som SD och M.
Redan efter riksdagsvalet 2014 konstaterade partiets valanalysgrupp att partiet hade potential att nå nya väljare om man fokuserade mer på hårda frågor som brottsbekämpning, försvar och migration.
Analysgruppen skriver att ”Partiet måste i valrörelser våga låta ”potentialfrågorna” ta plats, även på bekostnad av hjärtefrågorna”.
Därefter bytte partiet partiledare. Pingstvännerna har tryckts tillbaka, Livets ord-högern i Uppsala (KD:s andra starka fäste) dominerar nu partiet anförda av Ebba Busch Thor.
KD av i dag har ett helt annat ledarskap och framför allt en annan retorik, än det hennes företrädare Alf Svensson och Göran Hägglund stått för.
Busch Thor har följt direktivet från valanalysen – hjärtefrågorna har tryckts tillbaka, potentialfrågorna tar plats.
Inte minst gäller det kring integration/migration.
Där är det hårda budskap som gäller. Punkt. Och det har färgat partiföreträdarna.
Det är symptomatiskt att när partiet självt, i sin senaste valanalys efter succévalet i höstas, lät de egna medlemmarna sätta betyg på de olika frågor som KD drev i valrörelsen var ”Rätt till familjeåterförening för asylsökande”, den de tyckte minst om.
Annons
Annons
KD av i dag minner om den kristna högern i USA – valbudskapet i Europaparlamentsvalet ”Make EU lagom again” är rena plagiatet av Donald Trumps ”Make America great again”.
I sociala medier spelar KD-anhängarna med i samma aggressiva kakafoni som den övriga hö-hö-högern.
Kristdemokraterna har bestämt sig. Nu tävlar KD om samma väljare som SD och M. Det är främst manliga väljare. Och retoriken blir därefter.