Nyligen blev det officiellt att Martin Smolinski fortsätter i Masarna. Sporten träffade tysken i samband med ett besök i Avesta, då han bland annat åkte runt och tackade samarbetspartners för säsongen.
– Det är superviktigt för mig. Jag måste arbeta hårt för att bygga upp mitt namn bland både fans och sponsorer.
Smolinski har koll på Masarnas historik och har även tävlat mot klubbens i särklass största stjärna genom tiderna, Tony Rickardsson.
Trycket från Polen är väldigt stort och det är enorma löner som klubbarna betalar
– Jag fick mest stryk när vi möttes, men vill även minnas att jag lyckades slå honom någon gång.
På den tiden lockade Masarna storpublik till sina matcher. Men tiderna har förändrats och de senaste åren har Masarna brottats med en ansträngd ekonomi, precis som flera andra klubbar.
Annons
Annons
Smolinski betonar vikten av att ha hjältar, helst lokala, i laget.

Tony Rickardsson – en hjälte för hela Speedwaysverige, enligt Martin Smolinski. Foto: Esbjörn Johansson
– Tony Rickardsson är ju ett kanonexempel. Han var inte bara en lokal hjälte, utan en hjälte för hela Speedwaysverige och han visste hur man skulle marknadsföra både sig själv och sporten.
Utvecklingen, inte bara den ekonomiska utan även det faktum att flera GP-stjärnor väljer att inte köra i Sverige nästa år, bekymrar Smolinski.
– Det är egentligen inte Sverige som är problemet. Trycket från Polen är stort och det är enorma löner som klubbarna betalar där. Det är som två olika världar.
Förutom höga löner är pressen på förarna också stor från de polska klubbarna.

Martin Smolinski är förste reserv i GP-serien 2020.
Bild: Stefan Ericson
– Enligt reglerna får en förare som kör för en polsk klubb bara köra i ytterligare två andra länder. Om de polska klubbarna fick bestämma, så skulle deras förare bara få köra i en klubb, precis som i fotboll.
Finns det någonting i Polen som Sverige kan lära sig av?
– Tv. I Polen tv-sänds väldigt mycket speedway och det bygger intresse. I mitt hemland Tyskland är det aldrig några tävlingar som sänds på tv. Då är det också svårt att göra sporten populär och kanske har Sverige lite av samma problem.
Annons
Mamma dog när jag var 14 år. Det var givetvis en tuff tid, men samtidigt tror jag att det har gjort mig starkare
Annons
Martin Smolinski är en av de äldsta förarna i världseliten. För fem år sedan var han ordinarie i GP-serien. Då överraskade han stort genom att vinna premiären på Nya Zeeland.
– Det var fantastiskt och är givetvis ett starkt minne för mig, säger Smolinski som har drömt om att bli världsmästare sedan pojkåldern.

Martin Smolinski stortrivs i Masarna och tvekade aldrig att förlänga kontraktet när han blev tillfrågad.
Bild: Stefan Ericson
Nyligen utsågs han till förste reserv i GP-serien 2020.
– Kul och det är också ett kvitto på att BSI tycker att jag har gjort en bra säsong och har potential för mer. Jag har krigat i GP Challenge de senaste tio åren, men lyckades bara köra till mig en plats till säsongen 2014.
En tillbakablick visar att en förstereserv i GP har kört ungefär hälften av tävlingarna varje år.
– Vi får se hur många tävlingar det blir, men om jag ska köra så får jag veta det senast på onsdagen samma vecka.
Nu finns det även en liten möjlighet att Smolinski får köra hela GP-serien. Allt hänger på om rutinerade Greg Hancock, som fick ett wild card, kommer till start. Hancock avbröt årets säsong tidigt när hans fru drabbades av cancer.
– Det är en svår situation. Det klart att jag vill köra, men samtidigt önskar jag inget hellre än att Gregs fru ska besegra cancern och att han kan börja köra igen, säger Smolinski som själv har erfarenhet av cancer inom familjen.
Annons
– Mamma dog när jag var 14 år. Det var givetvis en tuff tid, men samtidigt tror jag att det har gjort mig starkare.

Martin Smolinski är övertygad om att Masarna har chans att nå slutspel 2020.
Bild: Stefan Ericson
Annons
På vilket sätt?
– Om en dörr stängs, så öppnas en annan. Jag fick tidigt lära mig att stå på egna ben. Pappa var ju tvungen att fortsätta arbeta, så jag och min två år äldre syster fick sköta mycket själva.
Förutom "vanlig" speedway kör Smolinski även långbana. I fjol vann han VM och i år blev det en andraplats efter fransmannen och lagkamraten i Masarna, Dimitri Bergé.
Om det blir en fortsatt satsning på långbana återstår att se.
– Det beror på hur mitt övriga schema kommer att se ut.
Smolinski värvades till Masarna inför årets säsong. När han fick frågan om att förlänga kontraktet behövde han inte fundera särskilt länge.
– Vi visade flera gånger att det finns stor potential i laget och för egen del gick det bättre och bättre. Mot slutet av säsongen började jag även att trivas riktigt bra på hemmabanan. För min del passar det perfekt att köra för Masarna. Jag har en bas i Avesta med både cyklar och mekaniker.
– Jag vet att klubben har haft det jobbigt med ekonomin, men den här säsongen märkte jag inget sådant. De betalade alltid lönen i tid.
Smolinski är övertygad om att slutspel är ett realistiskt mål.
– Vi slog ju bland annat Smederna i år. Det finns kunnande i det här laget. Det gäller bara att plocka fram det varje vecka.