Tidningen har tidigare rapporterat om att Masarna Speedway AB inte lämnat sin årsredovisning för 2018 i tid.
Nu har den mottagits av Bolagsverket. Resultaträkningen visar en förlust på 2 169 830 kronor, det vill säga drygt dubbelt så stor som förlusten 2017. Posten personalkostnader sticker ut och uppgick till drygt 3,6 miljoner kronor. Bara den större än de totala intäkterna, som föll från drygt 5,7 miljoner kronor 2017 till knappt 3,3 miljoner kronor 2018.
Från förvaltningsberättelsen: ”Orsaken är i likhet med tidigare år för höga kostnader för förarersättningar i förhållande till publikintäkter och intäkter från samarbetspartners. Detta har fått till följd att betalningar har hållits inne och överenskommelser har gjorts med förare om delbetalningar”.
Annons
Noterbart är också att under 2018 tillsköts ett aktieägartillskott från Gasarna SK på 2,1 miljoner kronor. Trots det är det egna kapitalet sämre vid ingången 2019 än året innan. 2018 års förluster åt helt upp det friska kapitalet.
Annons
Vi vet att läget är tufft och det kommer det nog att vara i flera år
Bolagets revisor Stig Hallgren riktar stark kritik mot aktiebolaget i sin revisionsberättelse där följande anmärkningar har gjorts:
* Årsredovisningen har inte upprättats i sådan tid att det varit möjligt att hålla årsstämma inom sex månader efter räkenskapsårets utgång.
* Bolagets egna kapital understiger hälften av aktiekapitalet, varför styrelsen har en skyldighet att upprätta en kontrollbalansräkning. Någon sådan har inte upprättats.
* Vid ett flertal tillfällen under räkenskapsåret har bolaget inte betalat skatter och avgifter i rätt tid och med rätt belopp.

Roger Hultman har varit ordförande i föreningen Masarna i drygt ett år. Under tiden har klubben arbetat hårt med ekonomin och bland annat skurit ned förarbudgeten rejält.
Bild: Ronnie Carlsson
Trots anmärkningarna föreslog revisorn att styrelsen beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Tidningen har varit i kontakt med aktiebolagets ordförande Roger Uppgård, som är sjuk, men ska inom kort träffa tidningen för en intervju.
Föreningens ordförande Roger Hultman, som även är ledamot i aktiebolagets styrelse, är inte förvånad över resultatet.
– Vi vet att läget är tufft och det kommer det nog att vara i flera år. Det är gamla synder som ligger oss fatet, säger Hultman.
Annons
Är den kommande säsongen i fara?
Annons
– Vi arbetar hårt för att få ihop det och planen är att vi ska köra i år. Sedan får vi väl se hur läget är i vår.

Med något enstaka undantag är Masarnas trupp 2020 identisk med truppen 2019. Oskar Fajfer är en av förarna som får nytt förtroende.
Bild: Mikael Ljungberg
Under 2019 ställde Masarna upp med ett ”lågbudgetlag” i elitserien. Dessutom slopades den kostsamma sign on-summan när förarna skrev kontrakt.
– Vi jobbar hela tiden hårt med att komma på fötter igen. Det ska inte vara några problem att driva en vettig verksamhet. Det gäller bara att man inte svävar i väg. Vi vann ju mot de båda finallagen, så visst går det att få till ett slagkraftig gäng utan storstjärnor, säger Hultman.
Har du någon uppfattning om hur resultatet för 2019 kommer att bli?
– Nja, det är fortsatt tufft för oss, men det blir inte lika illa som resultatet för 2018.
Hultman berättar även att aktiebolaget är på väg att avvecklas.
– Det var ingen verksamhet i aktiebolaget i slutet av 2019, så vi kommer att ha det vilande ett tag och på sikt ska vi lägga ned det. Vi flyttar över allt i föreningen.