Annons

Annons

Annons

Masarnas ekonomiska oreda

Så undvek Masarna en konkurs – speedwaybasen i öppenhjärtig intervju: ”Inom tio år ska vi ha betalat tillbaka allt”

Det ekonomiska läget är fortsatt mörkt.
Nu berättar Roger Uppgård, ordförande i Masarna Speedway AB, om de tuffa säsongerna och hur en konkurs undveks sommaren 2018.
– Det klart att man inte har mått helt hundra under den här tiden, säger Uppgård.

Text

Roger Uppgård räknar med att det kan ta närmare tio år innan Masarna är skuldfria.

Bild: Stefan Ericson

Annons

Sedan tidigt 90-tal har Roger Uppgård följt Masarna mer än någon annan.

– Jag har nog bara missat ett par matcher sedan dess, bortamatcher inräknade, säger Uppgård.

De senaste tio åren har han arbetat för klubben i olika roller. Uppgård var bland annat sportchef under tiden då regerande världsmästaren Tai Woffinden värvades inför säsongen 2017.

Tai Woffinden, här i samtal med lagledaren Stefan Bäckström, värvades till Masarna inför säsongen 2017 och lämnade klubben mitt under säsongen året därpå.

Bild: Lars Dafgård

Den säsongen körde Masarna bra i serien, men missade snöpligt finalen efter att ha blivit utslaget av grannen Smederna i semifinalen.

– Det blev också en dyr säsong eftersom förarna körde in betydligt fler poäng i matcherna än vad vi hade räknat med, säger Uppgård.

Annons

Annons

Speedwayförare har i regel lön baserat på antalet inkörda poäng i matcherna.

Trots den dyra säsongen 2017 valde Masarna att satsa högt inför 2018 för att ta revansch efter finalmissen.

– Det gick ju bra ett år och vi trodde att det skulle gå lika bra året därpå.

Masarna förlorade oväntat semifinalen mot Smederna 2017.

Bild: Lars Dafgård

Det gjorde det inte...

– Vi hade ett jättebra lag, men började väldigt dåligt. Sedan kom inte publiken till hemmamatcherna i den utsträckning vi hade hoppats på.

Laget hamnade sist i tabellen och efter midsommar fick Masarna problem med att betala förarna i tid.

– Tyngst var matchen mot Rospiggarna i början av juli. Den matchen, som ska vara säsongens bästa, gav oss en halv miljon kronor mindre än hemmamatchen mot Rospiggarna året innan. Tyvärr krockade den med en av Sveriges matcher i fotbolls-VM och om jag minns rätt så lockade den bara omkring 1000 betalande personer.

Det ekonomiska läget förvärrades och för en stund var det nära att Masarna skulle ge upp.

Masarnas hemmamatch mot Rospiggarna 2018 lockade endast 1618 åskådare, varav omkring 1000 betalande.

Bild: Evelina Utter

– Vi kunde ha kastat in handduken, men valde en annan väg. Vi erbjöd förarna att bara få betalt för resorna till bortamatcherna medan vi skulle fullfölja kontraktet i samband med hemmamatcherna och betala för både resa och inkörda poäng.

Annons

Förarna ställde upp på erbjudandet och Masarna kunde fullfölja säsongen, dock utan både Tai Woffinden och Przemyslaw Pawlicki, som lämnade Masarna innan säsongen var slut.

– Tai var för dyr för oss, konstaterar Uppgård.

Annons

Som tidningen berättade tidigare i veckan har den försenade årsredovisningen för 2018 nu till sist lämnats till Bolagsverket. Den visade en svidande förlust för Masarna Speedway AB på 2,2 miljoner kronor för 2018.

Roger Uppgård är efterklok.

Roger Uppgård och Masarna har bestämt sig för att lösa den tunga ekonomiska situationen och räknar med att det kan ta närmare tio år.

Bild: Stefan Ericson

Hur kunde det gå så illa?

– Vi hade ett för dyrt lag i förhållande till intäkterna. Sedan var det ju yttre omständigheter som påverkade.

Hur har du mått under den här tiden?

– Det klart att man inte har mått helt hundra. Samtidigt är det ju så här med företag, ibland har man bra år och ibland har man sämre år.

Årsredovisningen lämnades omkring ett halvår försent vilket renderade i förseningsavgifter, då Masarna bröt mot aktiebolagslagen.

Vi kommer att göra allt vi kan för att 2020 ska bli ett succéår

Varför dröjde årsredovisningen så länge?

– Dels för att jag har haft tidsbrist, dels för att alternativet hade varit att lämna in en konkursansökan, men vi bestämde oss tidigt för att inte göra det.

Annons

Som om problemen med årsredovisningen inte varit nog har Avesta kommun svarat svävande när det gäller framtiden för det viktiga marknadsföringsavtalet med Masarna.

Den 12 maj körs årets första match på Avesta motorstadion. Då möter Masarna Indianerna i den andra omgången.

Bild: Kenneth Westerlund

Annons

Förväntar du dig att ett nytt marknadsföringsavtal med kommunen upprättas?

– Nja, kommunen påverkas så klart av skriverier och vi är inte nöjda med allt som har stått i lokaltidningen. Men vi har kontakt med Avesta kommun och hoppas på fortsatt samarbete.

I det föregående avtalet finns en formulering om att Masarna ska agera som "positiva förebilder". Hur ser du på den med tanke på det ekonomiska läget?

– Vi har varit goda förebilder i den aspekten att vi har sett till så att förarna har fått betalt i tid. Sedan har det som sagt varit yttre omständigheter som vi inte har kunnat påverka. När man formar ett lag, så gissar man hur många poäng vi kommer att köra in, hur mycket sponsorpengar vi drar in och vad laget kommer att kosta.

I unge Philip Hellström Bängs har Masarna ett framtidsnamn. Han skrev på ett tvåårskontrakt i höstas.

Bild: Stefan Ericson

Inför den senaste säsongen, 2019, tog Masarna ett stadigt grepp om ekonomin och valde bland annat att skära rejält i förarbudgeten.

– Vi snudd på halverade den, berättar Uppgård.

Några skulder till leverantörer och förare finns inte.

Annons

– Skulderna är till aktieägarna. Inom tio år ska vi ha betalat tillbaka allt, säger Uppgård.

Hur ser du på läget inför den kommande säsongen?

– Vi har i stort sett kvar alla förare som körde för oss i fjol. Vi hoppas och tror att de som var nya i fjol kan ta ett steg nu när de har kört på alla banorna.

Har du någon ytterligare hälsning till fansen?

– Vi kommer att göra allt vi kan för att 2020 ska bli ett succéår.

Slutspel?

– Ja, till att börja med siktar vi på slutspel.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan