
Dålig service och höga avgifter leder också till ett sämre betyg, skriver Demokraterna apropå att Norbergs hamnat i botten i en rankning av näringslivsklimat. Bilden: kommunhuset.
Bild: Staffan Bjerstedt
Flera av oss i Demokraterna har både varit företagare och aktiva i den lokala politiken i Norberg under lång tid. Vi upplever att vi alltid harvat i botten på alla rankingar över hur kommunen uppfattas av det lokala näringslivet. Nu landar vi på plats 290 – sämst i landet. Trots alla ansträngningar under alla år så blir vi inte bättre.
Annons
2016 försökte det dåvarande kommunalrådet Åsa Eriksson att få till en förändring. Kommunen hade under året anställt en ny kommunchef med ambitioner. Det näringslivssamarbete som pågått under 10 år med Fagersta kommun avslutades och skulle nu ersättas med en egen näringslivssatsning. Den nya chefen skrev i januari 2016 i kommunens pressmeddelande:
Annons
”En uthållig tillväxt är viktig för ekonomisk stabilitet, sysselsättning och den kommunala välfärden. Genom att näringslivsfrågorna landar närmare kommunledningen och politiken har Norbergs kommun större möjligheter att utveckla näringslivsarbetet i den riktning som företagarna i Norberg önskar. Det är en fördel om vi på kommunledningskontoret i en strategisk helhet kan arbeta med utveckling av besöksnäring och företagande tillsammans med insatser som främjar integration…”
Fyra är efter kommunchefens vision har näringslivsklimatet enbart i princip dödförklarats. Engagemanget med morgonsoffor med företagare har fortsatt men inget har förändrats. Missnöjet består…framgångarna uteblir…vad är det som är fel?
En sak har vi lärt oss under alla våra yrkesverksamma år i vårt egna entreprenörskap är att om en strategi inte fungerar, tänk om och gör något annat. Omvärdera det rådande och tänk i nya banor gärna utanför boxen.
Kan det som vi tagit för givet under lång tid vara den grundläggande orsaken till att vi misslyckas. Om vi utgår från att den enda kontakten den enskilde företagaren har med kommunen handlar om ärenden som rör upphandlingar, tomtmark, tillståndsärenden, vatten och avlopp och infrastruktur så kan det ju enbart vara det som företagaren betygsätter. Dålig service och höga avgifter leder också till ett sämre betyg.
Annons
Kan det vara så att de förvaltningarna som hanterar företagarnas tillstånds- och bygglovsärenden inte är tillräckligt serviceinriktade, är för byråkratiska och kanske missförstått den serviceroll som förvaltningslagen anvisar.
Annons
Demokraterna kommer att ta fasta på detta och begära att Norbergs kommun skyndsamt utreder orsakerna till det usla företagarklimatet och därefter genomför de åtgärder som krävs för att kommunenskall bli en attraktiv företagarkommun.
I en konkurrensutsatt miljö kan vi inte förvänta oss att Sveriges entreprenörer väljer Norbergs som etableringsort när vi är sämst i landet på att vara ett stöd. Skall vi bli framgångsrika också hos våra entreprenörer måste våra egna representanter i kommunen överleverera. Man skall bli positivt överraskad av det mottagande man får när man kontaktar Norbergs kommun. Hur var det med Norbergs gamla slogan ”Låt dig överraskas”.
Christer Filipsson
Lennart Skansfors
Peter Vidberg
Anna Lindgren
Demokraterna i Norberg