Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Norberg

Insändare
”Tack för att du väntar”

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

I insändaren skriver Per-Arne Bengtsson om telefonköandes våndor.

Bild: Privat

Annons

Återigen hamnar jag mitt i kriget mellan land och stad. Jag ringer ett stort etablerat företag och deras kundservice. Rösten ger mig sju olika alternativ och säger att det är noga med att jag väljer rätt. Sedan vill de veta kundnummer för att det ska gå snabbare. Så piper det och skvalmusik hörs. En röst kommer in i örat och säger att jag är placerad i kö och har nummer fyrtioåtta. Musik igen. Så skrapar och rasslar det i örongången ”tack för att du väntar.” Efter tio minuter har jag fått höra tio gånger att de tackar mig för att jag väntar. Mitt motstånd säger mig att jag ger av min tid till det här företaget helt gratis. Men jag har kommit ner till plats trettioåtta så jag kan inte lägga på nu när jag redan har offrat tid på det här.

Annons

Efter fyrtio minuter är det nära och jag har hamnat på plats tolv. Sedan tar det evigheter till tio och jag är beredd att slänga på luren. Då hör jag ”tack för att du väntar.” Vid fyrtionionde minuten kommer vanliga telefonsignaler och ung tjej svarar precis som hon blivit lärd.

Annons

Det är en samling repliker som kan tänkas förekomma i denna linjeformade värld. Min enkla fråga går utanför boxen och hon svarar att hon inte vet. Det blir tyst och jag håller mig kall för hon är ingen som jag kan skälla på. Nu är det jag som tackar och avslutar sedan ringer jag upp igen och väljer en annan knapptryckning. Försäljningsavdelningen. Det tar en minut att komma fram och nu är det någon som är ännu trevligare och pratar på som om det var en anställning med provision. Jag känner mig som en schampomasserad barnunge i badet som får bada i välvilja. Anledningen är att företaget anställt 64 säljare som pratar i telefon och 20 som skall göra resten av jobbet fast de har fem gånger fler samtal. Det senare ger inga pengar, bara utgifter, så det måste vara kostnadseffektivt. Då undrar jag hur det är med de så kallade kunderna, vi som jagar hjälpen, vad kostar vi?

”Tack för att du väntar” är vår gemensamma lön för vår tid kostar ingenting, den är gratis, som det skall vara på landsbygden. Där är allt gratis, luft, sol och själva naturen. Allt utom mössen som kryper in på hösten precis som vi som sitter fast i ett system som regleras av en dataröst i telefonväxeln. Den här kampen om tiden handlar om vår tro på att tid är pengar. Något som avskalar livet till att bli en enögd soppa av illusioner. Trots det så utarmas allt utanför storstäderna eftersom agendan sätts av de aktörerna som tror på centralisering. Problemet är att de ansvariga gömmer sig bakom telefonväxlar och unga tjej som inte kan svara på frågor. Har vi byggt ett system som gömt undan att vi faktiskt är människor? Min fråga är: var går det att andas något friskt?

Per-Arne Bengtsson

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy