Det är verkligen sorgligt att se att problemen inom hemtjänst och omsorg i Norberg sopas under mattan, ännu en gång. Från Liberalernas håll har vi sedan 2018 ställt frågor till styrande majoritet upprepade gånger angående arbetsmiljö inom omsorgen. Först lät det som att vi politiker inte hade något arbetsmiljöansvar. Det är inte förrän nu, 2021, som en utbildning i arbetsmiljöansvar för politiker är på gång. Det är en viktig utbildning eftersom vi har det yttersta ansvaret. Utbildningen är, i vanlig ordning, inte i gång riktigt ännu. Vi får se hur det blir med det. Beslut har en tendens att försvinna, inte följas upp eller rinna ut i sanden i Norberg.
Annons
Annons
För oss som också är fackligt skolade så är gången vad gäller arbetsmiljö, att du ska ta upp problemet med närmsta chef. Om hen inte lyssnar ska du ta det till chefen över chefen, och så vidare. Det finns nog en och annan medarbetare som inte orkar med den resan, framför allt inte om arbetsbördan varit alldeles för tung för länge. Det är rätt, som kommunalrådet säger, att allt ska in i samverkansprotokoll, men var det nu inte så att arbetsmiljö har följts upp via Menti – en app? Resultatet av de ”mätningarna” har jag inte sett, och då sitter jag ändå i kommunstyrelsen. Ibland kan sjukskrivningar tala för sig själva.
Majoritetens vägar äro outgrundliga. Det är dags att ta ansvar på riktigt. I åratal, även förra mandatperioden, blev vi politiker daskade i huvudet med dokumentet ”Attraktiv arbetsgivare”. I åratal har jag påpekat att dokument som står på hyllan, inte har någon större effekt. Socialutskottet, där ansvar för omsorg ligger, har haft ett underskott i år och ett effektiviseringskrav. Det är ingen hemlighet att personal är en av de saker som kostar mest i en kommun. Nu är frågan vad förvaltningen fått för uppdrag: att se till att arbetsmiljön blir bra för de anställda, eller hålla sig till sin budget?
Liane Blom (L), ordförande i Liberalerna Norberg