Annons

Annons

Annons

Annons

Norbergs hemtjänst kritiseras

Insändare
Jag sa upp mig från hemtjänsten när situationen blev ohållbar

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Anders-Petter Holm skriver i insändaren om varför han sade upp sig från hemtjänsten i Norberg.

Bild: Privat

Annons

Jag känner mig manad att skriva efter att Johanna Odö (S) kommenterat angående nattpersonalens kritik av Norbergs hemtjänst. Hon menade att dagpersonal inte delar uppfattning med nattpersonal. Jag står bakom dem till 100 procent. Det finns en dysfunktionalitet som genomsyrar hela organisationen.

Situationen är enligt mig ohållbar för de anställda. Därför sa jag abrupt upp mig i somras. Jag visste inte ens helt säkert vad jag skulle göra härnäst. Jag har jobbat 4,5 år som dagpersonal. Dessa år känns som en dimma. Semester har enbart använts strategiskt när tröttheten blivit för stor. Just tröttheten och stressen har byggts upp för varje år som gått. Jag ska försöka beskriva delar av problematiken.

Annons

Annons

Enligt statistiken borde vi inte vara trötta. Det är dock mycket som inte syns i statistiken. Eller rättare sagt, statistik som negligeras.

Ett exempel: De två grupperna i hemtjänsten har vardera hand om en larmtelefon. En av mina sista gånger var jag så trött vid lunch att jag höll på att börja gråta. Jag tänkte gå för dagen i någon sorts protest mot den alltför tunga arbetsbördan som infaller allt för ofta. Jag valde dock att slutföra jobbdagen. När jag vid den dagens slut summerade hur många telefonsamtal jag haft mellan 12 och 16 kunde jag räkna till över 30 samtal. Det samtidigt som jag ska ta hand om min vanliga besök. Mitt rekord på en dag är över 60 samtal på en dag. Ett annat tråkigt rekord är att jag under ett besök när jag hjälpte en vårdtagare på toa fick ta tre larmsamtal under pågående toalettbesök. Trist för mig, ännu mer trist för vårdtagaren!

Under mina 4,5 år har det bytts arbetsmetoder i olika projekt tre gånger. Så åtgärder görs onekligen, som Johanna Odö är inne på. Problemet är att de är likriktade, scheman är dåliga och det är för lite personer på golvet. Hur många fler som skulle kunnat vara på golvet istället för kostnaden för projekten är i sig en intressant tanke. Systemet är vanligt, det är inte bara i Norberg. Det kan skyllas på att projekten varit dåliga, att det ska tas nya tag med nya projekt och nya “åtgärder”.

Annons

Finns det ens någon utvärdering? Vad har varit bra och vad har varit dåligt. De riktiga åtgärderna som skulle kunna göra saker bättre är allt för dyra. Ett exempel: Vi jobbar i skift. Inte från vecka till vecka, utan från dag till dag. Det är dåligt för hälsan. Slitet ger ersättning på cirka 40 kronor per kväll i bruttolön. Det är för dyrt att göra ett schema där den sortens skiftarbete försvinner. Så enligt matematiken är kostnaden i sjukskrivningsdagar och långtidssjukskrivningar, detta genererar en vinstmaskin.

Kritiken till trots, tror jag inte Odö vill ont. Jag tror hon är felinformerad om situationen och förmedlar vidare den informationen hon har fått.

Det finns många kommuner i Sverige som denna text skulle passa in på. Men vi i Norberg kan påverka i det lilla. Kanske skulle satsningar kunna göras för att verkligen skapa en bra hemtjänst där både personal och brukare mår bra. Norberg som föredöme. Drömmig tanke ändå!

Anders-Petter Holm

Annons

Annons

Till toppen av sidan