Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Norberg

Insändare
Svåra arbetsvillkor för gode män

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Anita Lilja-Stenholm.

Bild: Sara Arvidsson

Annons

I dagarna arbetar gode män med sina årsredovisningar till Överförmyndaren. Ett till stora delar ideellt arbete med ett lågt årligt arvode. Arvodet betalas av huvudmannen om inkomsterna överstiger 2,65 basbelopp. Annars betalas det av kommunen. Många huvudmän har skulder som inte betalas, utan hamnar hos Kronofogden och inkassobolag med vad det innebär i form av höga räntor och avgifter. En ekonomisk situation som ser ut på det sättet är ofta en anledning att god man utses.

Efter beslut om arvode, kan god man överklaga beslutet till tingsrätten, vilket ska ske inom ett visst datum. Vad överförmyndarnämnden och kommunen inte tar hänsyn till är om huvudmannen har skulder som är föremål för avbetalningar utifrån uppgjorda avbetalningsplaner. I ett fall som jag känner till har GM inte överklagat inom stipulerad tid då avsikten var att spara ihop till arvode, sociala avgifter och skatt på ett särskilt konto. När huvudmannen avled fanns inte tillräckligt med pengar på ”arvodeskontot”. Dessutom får god man ej röra kontona efter dödsdagen, vilket innebar att god man ej kunnat ta ut arvoden för 2 år. I samband med slutredovisningen ansöktes om att kommunen skulle betala ut arvodena, men detta avvisades. En överklagan till tingsrätten gav samma resultat. En överklagan av tingsrättens beslut har nu lämnats in till Svea hovrätt, där prövningstillstånd krävs. Nu är det bara att avvakta beslutet från Svea hovrätt. Personligen tror jag att Svea hovrätt inte ger prövningstillstånd för en ”struntsumma” på 22 000 kronor, men som är ett stort belopp för en enskild pensionär som hjälper samhället och samtidigt vill dryga ut sin pension.

Annons

Annons

Ytterligare som försvårar gode mäns administrativa arbete är att digitaliseringen är dålig och går långsamt. Fortfarande gäller papperskopior och ifyllande av blanketter för hand. Under min tid som förtroendevald i Fagersta motionerade jag i kommunfullmäktige om att införa en digital årsredovisning. Det avslogs med motivering att dataprogrammet var för dyrt att inköpa.

Numera hanteras ärenden för gode män av V-Dala Överförmyndarsamverkan för kommunerna – Avesta, Fagersta, Hedemora och Norberg. Det är stora problem att kunna få ut blanketter via E-tjänsten vilket tjänstepersoner som jag varit i kontakt med beklagar. Detta i en tid då årsredovisningar skall vara klara före 1 mars.

I medskicket från överförmyndaren detta år går en vädjan ut om att det behövs fler gode män. Min fråga är. Vad gör överförmyndarnämnderna för att underlätta och förbättra arbetsvillkoren för gode män? Som det är nu förstår jag att rekryteringen av gode män blir svår framöver.

Anita Lilja-Stenholm

God man

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy