Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mamma faktureras för tvåårings skrik

Störningsjouren ryckte ut för att Sandra Bergendahls tvååriga dotter hade svårt att sova och låg och skrek. Det ville hyresvärden, VS-hus, att Sandra skulle betala för.

Annons

NORBERG. Sandra Bergendahls dotter som nyss fyllt två år länge har haft sömnproblem och skriker om nätterna.

Klockan elva sent en kväll i mars ringde en person i huset störningsjouren för gap och skrik enligt den första fakturan. Personen har valt att inte uttala sig i tidningen.

Väktare gick in i trappuppgången och gjorde bedömningen att allt var lugnt i lägenheten. De rapporterade att utryckningen var onödig.

– Sedan fick jag en faktura på 4 100 kronor för att de gjort en onödig utryckning eftersom det var en störning som hade kunnat vänta till dagen efter, säger Sandra Bergendahl som bestred fakturan.

Hon fick senare en till faktura från VS-hus där hon skulle betala halva beloppet och personen som ringt störningsjouren den andra halvan.

VS-hus anser sig inte skyldig att betala utryckningen och vill att Sandra och den andra personen ska komma överens. Sandra bestred fakturan än en gång.

"Den ena har fört ett liv så det stör grannar vid upprepade tillfällen och den andra har ringt ut en jourutryckning som inte anses vara akut", skriver VS-hus i ett svar på Sandras bestridande.

Håkan Forsman, jurist för Hyresgästföreningen, berättar att vem som i fallet ovan borde faktureras för störningsjouren inte är så tydligt.

– I slutändan kan det bli föremål för en tingsrätt att avgöra. Men det beror på vad som gäller i hyresgästernas avtal. Det finns ingen automatik som säger att en hyresvärd alltid har rätt att skicka en faktura till en hyresgäst. En hyresvärd kan fakturera hyra till en hyresgäst. Men det där är något annat än en hyra, säger Håkan Forsman.

VS-hus har avböjt att lämna kommentar.

Mer läsning

Annons