Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Assistent skrek och retade sin klient

Brukaren låg i sängen med kramper samtidigt som den personliga assistenten skrek. Den anställda missade också viktiga rutiner i arbetet. Händelserna är lex Sarah-anmälda.

Annons

Tidigare i år såg och hörde en annan ur personalen hur den anställda skrek på brukaren, som inte kan kommunicera muntligt.

Assistenten skrek att brukaren skulle gå upp ur sängen och gå på toaletten, enligt socialförvaltningens utredning av händelsen.

Den anställda viftade med armarna samtidigt som brukaren låg i sängen och krampade.

Vid ett annat tillfälle retade den anställda brukaren genom att komma fram och låtsas njuta av sin egen mat, som brukaren inte fick äta.

Den anställda har också brutit mot flera rutiner, bland annat genom att inte duscha brukaren på morgonen.

Något liknande har aldrig tidigare inträffat i Fagersta kommun, enligt Petra Ludvigsson, utredare på socialförvaltningen.

– Nej, det har inte hänt bland de personliga assistenterna. Inom förvaltningen har vi de senaste fem åren haft någon enstaka lex Sarah-anmälan där personal brustit i bemötande och kanske använt ovårdat språk.

Den anställda sade själv upp sig från sin tjänst när denna fick reda på att kommunen skulle utreda händelserna.

Socialnämnden har beslutat att anmälan är så pass allvarlig att den ska skickas vidare till Inspektionen för vård och omsorg.

Vad hade konsekvenserna kunnat bli om personen inte hade sagt upp sig?

– Det ser olika ut. Genom åren har det hänt att vi delar ut en skriftlig varning till den inblandade, säger Petra Ludvigsson.

– Någon eller några i en personalgrupp kan också ha fått gå tillsammans med en beteendevetare och jobba med kognitiv beteendeterapi (KBT) för att förändra sitt arbetssätt så att det inte blir brister igen. Målet är alltid att det inte ska hända igen, fortsätter hon.

Efter händelserna med den personliga assistenten har socialförvaltningen nu satt in åtgärder.

Enhetschefen för personalgruppen som är berörd har fått i uppdrag att diskutera etiska och moraliska frågor, kommunens värdegrund och vad arbetsgivaren anser är ett bra bemötande.

Liknande arbete görs fortlöpande inom förvaltningen även annars.

Brukaren eller de anhöriga har inte blivit kompenserade efter missförhållandena.

– Nej, vi har aldrig haft några sådana diskussioner över huvud taget. Det anhöriga säger när vi kontaktar dem är att de är tacksamma för att vi tar upp missförhållanden och att de är nöjda med åtgärderna, säger Petra Ludvigsson.

Har brukaren och anhöriga fått en ursäkt?

– Självklart. Kan vi prata med kunden själv så gör vi det i första hand. Men anhöriga eller gode män är lika viktiga, säger Ludvigsson.

Anhöriga till brukaren är alltså underrättade om händelserna.

Mer läsning

Annons