Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butik tar ner skylten efter 93 år

Efter 93 år läggs den anrika guldsmedsbutiken ned. – Det känns otroligt sorgligt, säger Britt Säväng som jobbat på Ericssons guld i 41 år.

Annons
I höst lägger familjeföretaget Ericssons guld i Fagersta ner efter 93 års verksamhet. Det som ägaren Britt Säväng och dottern Elin Säväng Pettersson kommer sakna mest är kundkontakten.

I fredags rapporterade Fagersta-Posten om de utmaningar som handeln i Fagersta står inför. I dag kan tidningen berätta att en butik i centrum slår igen portarna i höst. Familjeföretaget Ericssons guld har beslutat sig för att lägga ner.

– Det är med stor sorg i hjärtat. Största orsaken är att min kropp är utsliten efter 41 år, säger Britt Säväng.

Läs även: Så kan handlare lockas till Fagersta

Tanken var att dottern, som arbetar i butiken och är utbildad guldsmed, skulle ta över efter Britt Säväng. Men det är framför allt det svajande kundunderlaget som ger henne kalla fötter.

– Sedan Erikslund öppnade har det minskat avsevärt. När folk köper kläder eller skor åker de och handlar allt annat där eller så handlar de över nätet, säger Elin Säväng Pettersson.

Läs också: ”Orimliga regler för småföretagen”

Hon och hennes mor menar att Fagerstaborna helt enkelt inte handlar i stan trots de satsningar som görs. Det händer ingenting.

– Jag är säker på att inom ett par år har Fagersta dött ut om man tittar på handeln. Det är ingen som vill etablera sig här när det är så pass litet, säger Elin Säväng Pettersson.

– Det har vi tagit hänsyn till när vi fattat det här beslutet. Framtiden ser inte ljus ut. Något har hänt. Vi har kunder. Det är inte fråga om det. Men kundkretsen skulle behöva utökas för att vi ska kunna överleva, säger Britt Säväng.

Smyckemässigt har mycket hänt på 93 år.

– I dag är det en explosion av formgivare och smyckedesigners, säger Britt Säväng.

Det skulle kunna vara en fördel. Men för ett familjeföretag i ett så litet samhälle som Fagersta innebär det svårigheter. Det går inte att beställa in enstaka smycken, utan det är stora partier som behöver tas in och inte heller det är alltid möjligt.

– Kedjor sätter käppar i hjulet för oss när de köper upp rättigheter. Vi får inte tillgång till modemärken, säger Britt Säväng.

Tanken har funnits att flytta till annan ort eller flytta till mindre lokaler. Men också där finns viktiga parametrar som ska klaffa.

– Det är stora kostnader med larm och galler. Det behöver vara väldigt hög säkerhet. Jag insåg ganska snabbt att det är för höga kostnader, säger hon.

Läs även: Nobbat markköp hindrar expansion

Båda känner de att nedläggningen är ett svek mot släkten. Elin Säväng Pettersson skulle blivit fjärde generationen i släkten att driva butiken vidare. Fram till hösten fortsätter de ha öppet som vanligt men sedan tar de ned skylten.

– Vi är inte ensamma om det här. Det är en tröst i bedrövelsen. Men visst känns det tungt när man varit med så länge. Jag trodde vi skulle få fira 100-årsjubileum, säger Britt Säväng.

Mer läsning

Annons