Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det har inte fungerat som vi önskat"

Problemen har dragit ut på tiden längre än förväntat och frustrationen hos personalen är förståelig, menar ansvarig tjänsteman.

Annons

– Det har inte fungerat som vi önskat.

Orden är Eva Lindahls, projektledare för införandet av det nya telefonisystemet.

– Vi visste från början att det inte skulle gå smärtfritt. Det handlar om runt 6 000 anknytningar och då är man nog naiv om man tror att allt ska fungera perfekt på en gång. Men problemen, särskilt i växeln, har hängt med längre än vi trodde.

Vad har du hört för reaktioner från personalen?

– Frustration och oro och det förstår jag. Men också en förståelse för att det blir strul i början. Men det är klart att personal och kanske även invånare drabbas vid sånt här strul och det är bara att beklaga.

Hur ser du på att en patient blev utan medicin en hel natt för att telefonen till en personal med jour inte fungerade?

– Jag har inte kännedom om enstaka fall och kan inte kommentera dem men enligt våra chefsläkare har telefoniproblemen inte inneburit några vårdskador.

Har leverantören, TDC, varit lyhörda när ni har påpekat problemen?

– Det har väl varierat men nu jobbar både vi och de på att det ska fungera.

När är problemen ur världen, tror du?

– Inom en snar framtid men jag kan inte säga något datum, säger Eva Lindahl.

Mer läsning

Annons