Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Drastisk minskning av poliser på vägarna

På drygt 20 år har trafikpolisen minskat sin styrka i länet från drygt 40 till dagens 12. Det innebär att det är betydligt mindre risk att åka fast i dag, menar Leif Nederlund som har 35 års erfarenhet.

Annons
Leif Nederlund tycker det är sorgligt att antalet trafikpoliser minskat radikalt under årens lopp. Han var med om att bygga upp verksamheten.

När tidningen träffar Leif Nederlund en onsdag är det bara två trafikpoliser ute på länets vägar.

– Så ser det ut då och då, berättar han. Vi är totalt tolv, åtta är fullt utbildade.

Nästa år försvinner tre av dessa åtta. Då går Leif Nederlund och två kollegor i pension.

– Det är sorgligt att se att det inte är så mycket kvar av trafikavdelningen.

Under sina 35 år

har han varit med om att bygga upp verksamheten. En gång var Västmanlandspolisen ledande i Sverige när det gällde att stävja aggressiv körning som farliga omkörningar och korta avstånd.

– I dag har vi ingen sådan övervakning. Det har vi tappat helt, säger han.

Det låter som att det är riskfritt att köra vårdslöst?– Det är betydligt mindre risk att åka fast i dag än vad det var för 10–15 år sedan.

Ny teknik som laser-utrustning underlättar visserligen dagens arbete men rapporter och annat administrativt tar mer tid. Fartkameror är bra vid skolor och liknande platser där man inte kan vara, men de kan inte ta över trafikpolisens roll:

– Om någon gör fel i trafiken vill jag prata med honom eller henne.

Trafikpoliser måste också rycka in på ordningssidan. I samband med Ikeamorden var det ingen trafikövervakning alls under en vecka, påpekar Leif Nederlund.

– Om det är problem ska vi så klart hjälpa till men det får inte ske på trafiksäkerhetens bekostnad.

Från polisledningens sida pekar man på att antalet dödsolyckor på vägarna har minskat genom åren. Det beror framför allt på säkrare bilar och vajerräcken, menar Leif Nederlund.

För att vägarna ska bli ännu säkrare behövs minst 18 trafikpoliser i länet, anser han.

– Då kan vi ha sex poliser som täcker länet 7–22 alla dagar i veckan.

En del av trafikuppgifterna utförs även av ordningspoliser, till exempel alkohol- och hastighetskontroller.

– Ordningspolisen är i stan, de hinner inte åka ut på de stora vägarna.

Även Motormännens riksförbund klagar över att polisen syns allt mer sällan ute på vägarna.

– Det bekymrar oss mycket att det blir allt färre trafik-poliser. Det är inte bra för trafiksäkerheten, säger Fredrik Daveby som är vd.

Länets trafikpolis fokuserar på E 18, E 20, 56:an och 67:an. Det är där de allvarliga olyckorna sker. I november ska en utredning om organisationen presenteras. Farhågan är att trafikpoliser placeras ut lokalt och får ägna sig än mer åt ordningsfrågor.

–Det är bekymmersamt om minskningarna fortsätter, säger Ylva Frohm, som har arbetat som trafikpolis i tre år.

– Jag hoppas att vi får mer personal så vi kan utföra vårt arbete på ett bra sätt.

Mats Östman, trafikchef i region Mitt, påpekar att alla poliser i Västmanlands, Gävleborgs och Uppsala län numera ingår i regionen och arbetar tillsammans.

– På 1980-talet var det bara trafikpoliser som skötte all övervakning och alla kontroller ute i trafiken.

På 1990-talet började ordningspoliser göra hastighets- och nykterhetskontroller i mån av tid.

– Dagens trafikpoliser ska enbart vara specialister på kontroller av i huvudsak den tunga trafiken.

Efter Ikea-morden gjordes inte trafikövervakning på en hel vecka. Om busar vet att det, teoretiskt sett, krävs en enda stor avledande händelse för att därefter slippa poliser ute på vägarna en vecka – innebär inte det en stor risk?

– Det var en extrem situation som uppstod efteråt där högerextremister hade kunnat utföra våldshandlingar, stämningen var mycket upprörd. Det var inte bara trafikpoliser i Västmanland som fick utföra andra uppdrag. Här visade vi styrkan av att vara en större enhet än ett län.

Kommer det att bli ännu färre trafikpoliser i framtiden eller andra förändringar av organisationen?– Det finns en arbetsgrupp som just nu arbetar med de här frågorna, så jag kan faktiskt inte föregripa den. säger Mats Östman.

Poliser som utbildas tre år extra

Efter grundutbildningen (2,5 år) på Polishögskolan kan poliserna söka en treårig utbildning till trafikpolis. För att köra polismotorcykel krävs ytterligare utbildning.

En trafikpolis har befogenhet att både besiktiga fordon och utfärda böter. Det gäller allt från trimmade mopeder till långtradare. De får provköra, kolla fel och brister, förankring av last, färdskrivare med mera.

Det finns även civilanställda som kan besiktiga fordon men de får inte bötfälla någon.

Mer läsning

Annons