Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En av fyra klarar inte grundskolan

Var fjärde elev på Risbroskolan saknar behörighet till gymnasiet.

Annons
Niondeklassaren Fanny Brandberg och åttondeklassaren Salah Aalaq går på Risbroskolan och kämpar för att få bra slutbetyg.

Skolverkets senaste rapport visar högre betyg bland elever men även att oroväckande många niondeklassare saknar behörighet till gymnasiet.

Av landets samtliga kommuner hamnar Fagersta på 13:e plats på listan över elever som saknar behörighet till gymnasiet. En av fyra har inte tillräckligt bra betyg för vidareutbildning.

Helene Blomgren, rektor på Risbroskolan i Fagersta, har förklaringar till varför siffrorna ser ut som de gör.

– Visst, siffrorna stämmer, antalet behöriga är 75 procent. Men tittar man sedan på vad vi har att utgå i från och kunnat påverka ser det annorlunda ut, säger Helene Blomgren.

Av de 139 elever som gick ut nian i år var 83 pojkar och 56 flickor. Det innebär 60 procent pojkar och 40 procent flickor, jämfört med tidigare då det brukar vara hälften-hälften.

– Som skolan ser ut i dag är det en snedfördelning. Skolan misslyckas med att hjälpa pojkar att nå målen. Pojkar har, som skolsystemet är uppbyggt, svårare. Vi jobbar hårt med att förbättra det, säger Helene Blomgren.

Men den största orsaken till siffrorna ligger inte där, enligt Helene Blomgren. Hon anser att skolan egentligen bara har haft förutsättningar att kunna jobba med 100 elever fullt ut eftersom ett 20-tal elever i statistiken bott i Sverige i mindre än fyra år. Och ett tiotal elever inte ens har deltagit i skolundervisningen på grund av 100 procents frånvaro.

– De nyanlända har gjort så mycket de har kunnat och bockat av målen. Med i beräkningen får man ha att vissa elever börjat mitt i pågående termin.

Så som Helene Blomgren räknar anser hon att 95 procent av eleverna då har behörighet till gymnasiet.

För att hjälpa elever som inte har svenska som modersmål har Risbroskolan nu klasser för nyanlända.

När Salah Aalaq kom till Fagersta från Syrien för ett och ett halvt år sedan började han i en sådan klass.

Kände du dig utanför eller är det bra att dela upp elever?

– Det var bra. Jag lärde mig svenska snabbare tror jag, säger han.

Nu går han i klass 8E och tycker det är kul med många nya kompisar.

– Det svåra är historia och NO-ämnen men jag lär mig hela tiden och vill få bra betyg, säger han.

Fanny Brandberg går i nian och berättar att hennes två första år på högstadiet var jobbiga. Hon skolkade mycket, bråkade med sin mamma och hamnade i fel umgänge.

– Jag hatade att vara i skolan. I slutet av åttan fick jag diagnosen adhd och då föll allt på plats, säger hon.

Med medicinering och stöd från lärare, vänner och familj trivs Fanny Brandberg väldigt bra i skolan.

– Nu kan jag koncentrera mig och vill verkligen satsa på att få bra betyg och söka vidare till gymnasiet, säger hon.

Mer läsning

Annons