Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplanen som ska få kontroll på elden

För första gången i historien måste Sverige begära hjälp från utlandet för att få branden i skogarna mellan Virsbo och Sala under kontroll.

Annons

Norra länet. Det var i förrgår som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, gick ut med en förfrågan till samtliga europeiska länder om man kunde hjälpa Sverige med vattenskopande flygplan för att kunna släcka branden mellan Virsbo och Sala. I går fick man besked från sin Italienska motsvarighet att de kunde ställa upp med sådana flygplan. 

– Det här är första gången som Sverige får begära hjälp utomlands för att bekämpa en brand.

Det säger Lars-Gunnar Strandberg, expert på naturolyckor på MSB i Karlstad.

– Vi hade sådana här flygplan i beredskap på försök under tre år i mitten av 1990-talet.

Trots 2 500 bränder under de åren kom de aldrig till användning. Därför införskaffades de aldrig eftersom det ansågs vara för dyrt i förhållande till nyttan.

Förutom hjälpen med flygplanen har MSB också hjälpt till med att räddningstjänsten på plats i skogarna med massor med extra utrustning i form av till exempel pumpar och slang.

– Det här är en av de största skogsbränderna i Sverige i modern tid. 2000 hade vi en stor i Boden, den kanske var större till ytan men i det här området bor det betydligt mer folk, säger Lars-Gunnar Strandberg.

Branden är fortfarande utom kontroll – läget är mycket allvarligt.

– Det kommer ta minst en månad innan branden är släckt, sedan kommer eftersläckningen pågå i minst två månader, berättar räddningsledare Håkan Fehne som tillsammans med landshövding Ingemar Skogö och kommunalrådet Britt-Inger Fröberg höll en presskonferens i Ramnäs på måndagseftermiddagen.

De två italienska vattenbombarna väntades i går eftermiddag, men blev försenade. Orsaken är dels planens hastighet, dels att det rör sig om så kallad ”statsluftfartyg”.

– Det innebär att de ingår i Italiens försvarsorganisation och därför inte får flyga hur som helst utanför Italien. De behöver tillstånd för att flyga på andra länders territorier och vad jag hörde så var det tillståndet på väg, sade Mikael Nilsson, flygplatschef vid Västerås flygplats under måndagseftermiddagen.

– Men planen flyger långsamt och de kommer inte att vara på plats förrän senast tisdagsmorgonen, de måste övernatta någonstans på vägen, säger Mikael Nilsson.

– De har en kapacitet på fem och en halv kubik vatten jämfört med en helikopter som kan ta 1 800 liter vatten, berättar Håkan Fehne.

Räddningstjänsten avvisar nu privatpersoner att hjälpa till. Riskerna är allt för stora. Torkan gör att branden sprider sig blixtsnabbt. Hela räddningsinsatsen uppskattas gå på åtminstone mellan 15 och 20 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons