Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FP ökar på nätet

Allt fler hittar till fagersta-posten.se samtidigt som papperstidningen tappar prenumeranter. Läsarnas medievanor fortsätter att ändras.

Annons

Majoriteten av de dagstidningar som rapporterar till TS tappar i upplaga. Även Fagersta-Posten.

Mellan 2014 och 2015 har papperstidningen tappat 300 exemplar, motsvarande -5,5 procent. Fagersta-Postens chefredaktör Daniel Nordström menar att det är väntade siffror. Han säger också att de inte är oroande.

– Att papperstidningarna runt om i landet strukturellt tappar prenumeranter är en trend som har pågått i 20 år, detta beroende på läsarnas förändrade mediebeteende. Fagersta-Posten har ännu en stark position på marknaden, säger han.

Siffrorna säger dock inget om tidningens totala räckvidd.

– Det fanns en tid när TS-upplagorna var enormt viktiga. De är inte oviktiga år 2016, men det är betydligt mer intressant att titta på den totala räckvidden och framför allt vår digitala utveckling. Vi har aldrig haft så många läsare, säger Daniel Nordström.

– Antalet sidvisningar på fagersta-posten.se har ökat med 34 procent under bara ett år, vilket är ett bevis på att allt fler läser oss digitalt, samtidigt som vi ännu har en bra position i print. Det är en positiv utveckling, trots tappet med 300 exemplar på den prenumererade tidningsupplagan.

Fagersta-Posten har många prenumeranter på papperstidningen och trycker totalt 5200 exemplar.

Både dagstidningar och veckomagasin visar generellt en nedåtgående trend. Några som avviker är ETC, Nya Tider, Sundsvalls tidning, Allers och Modern Psykologi, som har haft en ökning av antalet upplagor av papperstidningar.

Mer läsning

Annons