Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgångar för hemtjänsten i Fagersta

Hemtjänsten i Fagersta tillhör de bästa i landet. När det gäller omsorgs- och servicenivån hamnar kommunen nämligen på en åttondeplats i en nationell jämförelse.

Annons
Mirjana Konic, Orjeta Hasanaj och Åsa Dahlström på hemtjänstuppdrag södra i Fagersta.

Dusch flera gånger i veckan, matlagning i bostaden, handling mer än en gång i veckan. Och så vidare. De äldre i Fagersta får bättre service av hemtjänsten jämfört med hur det ser ut i många andra kommuner.

– Det hade jag inte koll på, men det är så klart roligt att vara med och bidra, säger Åsa Dahlström, som arbetar inom hemtjänsten södra i Fagersta.

Det är Sveriges kommuner och landstings mätverktyg Kommunens kvalitet i korthet som ställer landets kommuner mot varandra. Hemtjänstens omsorgs- och serviceutbud mäts utifrån 17 parametrar och graderas i ett poängsystem.

Högsta poäng är 32. Fagersta fick 2014 ihop 27 poäng, något som endast sju kommuner lyckades bräcka. Flest poäng fick Sala (31).

För många av de äldre som har hemtjänst är det en trygghet att känna igen vårdarna och att de återkommer. Och så är det ofta i Fagersta.

I jämförelsen undersöks också hur många vårdare som under en 14-dagarsperiod besökte en äldre. Även här hamnar Fagersta bland de främsta. I kommunen var det förra året i snitt tolv olika personer ur personalen som besökte de äldre under perioden. Det är klart bättre än rikssnittet på 15 personer.

– Kontinuiteten är något vi lyfter hela tiden. Vi strävar efter att göra det så bra som möjligt, även om det inte alltid är genomförbart, säger Åsa Dahlström.

Eva Blomberg, vård och omsorgschef i Fagersta, berättar att kommunen arbetat aktivt med att förbättra kontinuiteten.

– Det känns bra. Vi har jobbat med ett projekt i hemtjänsten, bland annat för att förbättra kontinuiteten. Det är en väldigt viktig kvalitetsaspekt, hur många du får träffa när du får hjälp i ditt hem.

Projektet har funnits i drygt ett år. Ett mål har varit att personalen ska spendera mer tid med de äldre, enligt Eva Blomberg.

FP har nyligen berättat om missnöjet inom hemtjänsten med de delade turerna

Både från politiker- och förvaltningshåll finns en vilja att minimera eller ta bort detta arbetssätt och det senaste i frågan är att en nybildad arbetsgrupp ska träffas 22 april med ett mål i sikte:

– Vi ska se över hur vi ska ta bort de delade turerna, säger Anne-Marie Noppa, Kommunals ordförande i Fagersta.

De som arbetar inom hemtjänsten hoppas alltså få mer tid till vad som enligt dem är kärnan i arbetet:

– Det har att göra med att äldre ska kunna leva ett värdigt liv: Att få bo kvar i sitt eget hem där man känner igen sig. Då mår de äldre mycket bättre, säger Mirjana Konic, som är samordnare på hemtjänsten södra.

Läs också Effektiviteten kan ha sitt pris för personalen 

Poängsättning av hemtjänsten

Så många är nöjda i Fagersta

Hur sköter sig kommunerna egentligen? Den frågan ämnar samverkansprojektet Kommunens kvalitet i korthet (KKIK) ge svar på.

För 2014 deltog 223 kommuner i projektets del om hemtjänstens omsorgs- och serviceutbud.

Med 27 poäng hamnade Fagersta klart över typvärdet för riket, som är 23 poäng.

Kommunerna Sala, Helsingborg, Kävlinge, Linköping, Västerås, Örebro och Östersund fick fler poäng än Fagersta.

Sex kommuner hamnade på samma poäng. Skinnskatteberg och Norberg var inte med i den här poängsättningen.

KKIK visar också att 93 procent av de äldre som har hemtjänst i Fagersta är nöjda. Det är bättre än riksgenomsnittet som är 91 procent nöjda.

Källa: Kommunens kvalitet i korthet 2014

Mer läsning

Annons