Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från ett VL-kort till ett annat

VL:s kort och kortläsare har bytts ut. Men tjänsten ”Mina sidor” som redan skulle ha varit i drift har försenats.

Annons

Det har varit ett omfattande arbete – som prövat resenärernas och personalens tålamod.

– Vi har bytt ut ungefär 40 000 kort, säger Maria Linder, förvaltningschef för VL, alltså för länstrafiken i Västmanlands län och fortsätter:

– Vi har bytt ut alla kort-läsare på bussarna och installerat ny utrustning, det har varit ett av de mest omfattande arbetena i vår historia.

Köerna har ringlat långa vid VL:s kundcenter och under den första månaden fram till 3 september hade VL särskilda ”kortbytar-bussar” som turnerade runt i länet.

Systemet har haft en del barnsjukdomar – ibland har bussars skyltning ändrats utan förvarning till exempel.

– Vi vet också att många väntar på tjänsten ”Mina sidor” på internet, som ska göra det möjligt att registrera sitt kort och få förlustgaranti, kunna fylla på kortet med pengar eller ny period via nätet och en del annat. Det systemet skulle varit i drift nu, men vi har inte vågat ta det i bruk ännu eftersom en del tekniska problem uppstått. Vi vill inte lansera något som inte helt säkert fungerar.

Enligt Maria Linder kan ”Mina sidor”-systemet driftsättas redan under september – om inget oförutsett inträffar.

Mer läsning

Annons