Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyllda klasser och lokalbrist i Centralskolan

Lokalbristen i Centralskolan har lett till att flera elever inte kan börja i sina klasser.

Annons
Förberedelseklassen. Sedan åtta nya elever började i måndags har förberedelseklassen fått ha sina lektioner i aulan. Även biblioteket används som lektionssal på Centralskolan som behöver mer lokaler.

Det är för tillfället lugnt i Centralskolans marmorbeklädda korridorer. Klasserna har lektioner i klassrum, grupprum, bibliotek och aulan.

Aulan är den senaste lokalen som har behövt tas i anspråk. Här pluggar nu 22 nyanlända elever i årskurs sju till nio i förberedandeklassen. Här studerar de tills deras svenskkunskaper är tillräckligt bra för att de ska kunna börja i någon av de ordinarie klasserna.

Maarit Nilsson som är deras lärare tycker att det fungerar bra. Tidigare satt de i konferensrummet. Men när åtta nya elever kom i måndags räckte inte konferensrummet längre till.

– I dagsläget är det här inte så dumt. Jag kan sprida ut bänkarna och det är luftigt här inne. Man ser ju hur lugnt det är, alla jobbar på, säger Maarit Nilsson.

Eleverna sitter lutade över sina böcker. De som hunnit klart med lektionens uppgifter sitter kvar vid sina bänkar och pratar tyst med varandra.

– Det fanns 14 platser i konferensrummet. Att sitta i ett litet rum där det blir dålig luft efter ett tag funkar inte så bra, säger Maarit Nilsson.

Lokalbristen gör också att elever inte kan slussas ut i ordinarie klasser.

– Årskurs sju-klasserna är fulla och måste delas om fler ska gå där. Men det finns inte lokaler. Vi har nu runt åtta sjundeklassare som får vara kvar i förberedelseklassen, säger Maarit Nilsson.

14-åriga Wael Albakrey kom till Norberg för fem veckor sedan och ska börja i någon av åttondeklasserna när han är färdig.

– Det är inte så jättesvårt i skolan här. Det svåra är att det är ett nytt språk för mig, säger Wael Albakrey.

Han kommer från Mosul, Irak, och vill bli forskare i neuromedicin. Det som gör att internationell- och riksmedia besöker Centralskolan, lokalbristen, är inget han upplever som ett problem.

– Nej, vi har stolar, skolbänkar, bra lärare och så vidare. Vi har allt vi behöver, säger Wael Albakrey.

Under dagens lektion har ett reportageteam från Nederländernas motsvarighet till SVT varit på besök. Marcel Burger, producent, berättar att teamet ska besöka fem länder i Europa för ett program om hur flyktingkrisen påverkar Europa.

– Vi är här för att Norberg är ett typiskt svenskt samhälle som har tagit emot många asylsökande, säger Marcel Burger.

Vid entrén till skolan sitter många nu och väntar på lunch. Lovisa Andersson och Olivia Sundberg, 9a, Nahom Woldeghebriel, 9c, märker att det är många nya lärare och många nya elever i år.

– Vissa har bara varit i vår klass en vecka och sen har de flyttat. Det är synd eftersom man inte lär känna dem då, säger Lovisa Andersson.

Lokalbristen påverkar inte dem.

– Det stör inte oss så mycket. Det är nog värre på mellanstadiet, säger hon.

För klass 5c är det historielektion. De ska lära sig om 1600-talet i Europa. Eleverna har delats in i grupper och läser högt ur historieboken för varandra.

– Vi har inga grupprum att vara i vilket hade varit optimalt för den här lektionen, säger Satu Lamminniemi, lärare.

Eleverna tycker att det är okej. Däremot önskar de sig fler pingisbord.

– Och nya racket så att alla kan vara med och spela. Vi är för många nu, säger Aymen Hagos.

Centralskolan har nu 130 fler elever än vad det var vid skolstarten. Rektor Sari Johansson menar att om utvecklingen fortsätter som nu kan skolan inte ta emot fler.

– Men blir det en förändring i lokalerna är situationen en helt annan, säger hon.

Hon hyllar lärarnas arbete men pekar på att det är en stor utmaning när arbetsbördan ökar.

– Vi kommer att fortsätta knixa och trixa för att få ihop det, säger Sari Johansson.

– Man skulle såklart som rektor kunna tänka ”det här går inte” men det är klart att vi ska fixa det här så att det blir bra.

Taggar det dig?

– Ja det är klart att det gör.

Tv-team. Maarit Nilsson intervjuas av ett nederländskt tv-team.
Lugnt. Nahom Woldeghebriel, 9c, Olivia Sundberg och Lovisa Andersson, 9a, tycker att det rullar på men att de ofta inte hinner lära känna sina nya klasskompisar som flyttar kort efter de börjat.
Förberedelseklassen. Sedan åtta nya elever började i måndags har förberedelseklassen fått ha sina lektioner i aulan. Även biblioteket används som lektionssal på Centralskolan som behöver mer lokaler.
Tv-team. Maarit Nilsson intervjuas av ett nederländskt tv-team.
Lugnt. Nahom Woldeghebriel, 9c, Olivia Sundberg och Lovisa Andersson, 9a, tycker att det rullar på men att de ofta inte hinner lära känna sina nya klasskompisar som flyttar kort efter de börjat.

Centralskolan i Norberg

För närvarande går det 570 elever på Centralskolan som har förskoleklass upp till årskurs nio.

130 elever har börjat på skolan sedan skolstart.

Enligt kommunens delårsrapport från sista augusti har antalet årsarbetare i grundskolan ökat från 36 förra året till 37,9.

Dock har antalet undervisande personal per 100 elever minskat i grundskolan 7,5 till 7,0 under samma period.

Förra året hamnade Norberg på plats 15 när SKL rankade hela landets bästa resultat i grundskolan.

Medier om Norberg

Många medier har rapporterat om hur Norberg påverkas av flyktingströmmen. Här är några länkar:

P1:s Studio Ett har haft många reportage från Norberg i ämnet.

Också Aftonbladet har varit på besök i Norberg.

Åsa Erikssons och Marino Wallsten skrev nyligen en insändare i Expressen .

Mer läsning

Annons