Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Godiset lockar kunder i Fagersta under påsken

Påsken är en av livsmedelshandelns absoluta säljtoppar. Fagerstabutiken Pickaboo räknar med att godisförsäljningen ökar med upp till 75 procent.

Annons
Angelick Lärka praoar på Pickabo.

Påsken har på senare år börjat vara en av årets mest betydelsefulla säljtoppar för livsmedelshandlarna. Framförallt köper vi massor av godis, totalt ungefär 6 000 ton.

– Vi säljer alltid mycket godis men nu säljer vi ännu mer, säger Gunilla Bylund på Fagerstabutiken Pickabo.  Vi ökar säkert godisförsäljningen med 75 procent dagarna innan påsk.

Angelick Lärka som praoar på affären hade på skärtorsdagen fullt upp med att fylla på i behållarna. Karamellerna gick åt i hög fart.

Kommer du själv äta mycket godis i påsk?

-Nej. När man jobbar här blir man inte så sugen, säger Angelick Lärka.  

Dessutom handlas det mängder av påskmat under denna högtid. I år beräknar branschorganisationen Svensk handel med ett ökning på 25 procent, jämfört med en vanlig vecka. I kronor betyder det mat och livsmedel för 7,4 miljarder kronor. Inte minst går det åt 2 000 ton ägg, enligt organisationen Svenska ägg.

Mer läsning

Annons