Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grillat och sill på långbordet

Klassisk midsommarmat är det som svenskarna vill äta i dag. I Fagersta är det närproducerat som säljer bäst.

Annons
Annika Persson med sonen Johannes handlar inför midsommarlunchen.

Svensk sill eller grillat kött på midsommarafton är en mattradition som håller sig stark. Dock har Fagerstabornas köpvanor runt midsommar förändrats något.

Många svenskar är enade om vilken mat som är viktigast på midsommarbordet. Det visar siffror från fjolårets försäljning hos landets Ica-butiker. De traditionsbundna varorna sill, kött, potatis och jordgubbar är de som sålde överlägset bäst 2014, och så har det varit i många år, det menar Håkan Lundman, Ica-handlare i Ica Supermarket Fagersta.

Efter att ha jobbat på Ica Supermarket i 10 år har han lärt sig Fagerstabornas köprutiner inför midsommar. Matjessill, jordgubbar och kött att grilla är det som lagret fylls särskilt med. En röd tråd som Håkan ser i försäljningen är att många väljer grillat framför annan mat. När de gäller just kött har Håkan sett en trend som växt sig starkare bland Fagerstaborna.

– Fler och fler väljer lokalproducerat. Vi säljer kött från Tolvsbo och det går åt mest inför midsommar. De vet till och med var djuren har betat. Folk blir mer medvetna och köper mer närproducerat nu än förr, säger Håkan Lundman.

– Man kan säga att de har blivit två läger, de som köper halvfabrikat och de som vill ha närproducerat och hemlagat hela vägen, tillägger han.

Just kött är något som svenskar över lag äter mycket av runt midsommar. Förra året ökande Ica-butikernas försäljning av karré med hela 40 procent. Siffrorna över dessa köpvanor visar också att många införskaffar midsommarmaten en eller två dagar innan firandet, vilket stämmer överens med Håkans beskrivning av Fagerstabornas köpbeteende. Enligt honom storhandlar de flesta dagen innan midsommar.

– Det finns alla varianter, även de som storhandlar på själva midsommarafton.

Varje år fyller landets livsmedelsbutiker upp sina lager med midsommarmat. Syftet är att inget ska ta slut och att alla ska få tag i det de vill ha.

– Det finns ju alltid en risk för att det tar slut, men vi har gjort vad vi kan för att alla ska få vad de vill ha, säger Håkan Lundman.

Sill hör till en av de varor som säljer i lavinartad fart inför och under midsommar. Statistik från förra året visar att försäljningen av sill ökade med 380 procent jämfört med en vanlig vecka, och även om grillat blivit en obligatorisk midsommarrätt hos många verkar sillen behålla sin stadiga plats som favorit hos flest svenskar.

Håkan Lundman, Ica-handlare.

Mer läsning

Annons