Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdare lagar för alkoholreklam dissas

IOGT-NTO kräver mindre alkoholreklam i tidningar och på nyhetssajter. ”Det är tillgängligheten, inte reklamen som ökar drickandet”, säger Robert Olsson, enhetschef på beroendemottagningen.

Annons
IOGT-NTO kräver mindre alkoholreklam i tidningar och på nyhetssajter. ”Det är tillgängligheten, inte reklamen som ökar drickandet”, säger Robert Olsson, enhetschef på beroendemottagningen.

Kostnaden för alkoholreklam i medier har enligt IOGT-NTO ökat enormt, från 8 miljoner kronor år 2000 till 1,4 miljarder 2014. Enligt en Sifo-undersökning anser hälften av dem som svarat (1 000 personer) att alkoholreklam ökat på nyhetssajter de två senaste åren.

Bo Axelsson, ordförandeför IOGT-NTO i Västmanland, anser att det gjorts för lite för att begränsa alkoholreklamen.

– Det finns en folklig förankring för det, men det händer för lite. Det är starka ekonomiska intressen inblandade och det har velats för länge. Det är riskabelt politiskt att ta i det, säger han.

Robert Olsson, enhetschef på beroendemottagningen vid Västmanlands sjukhus, förstår inte vitsen med en reglering.

– Personligen är jag mot reklam för alkohol och läkemedel. Alkoholen kostar samhället mångmiljard-belopp, men hur ska man kunna reglera reklamen genom lagstiftning? I Sverige är det väl en sak, men allt som finns på sociala medier, på Youtube? Välkommen till IT-världen.

Exempelvis tv-serier där det dricks öppet tror han också påverkar mer än reklamen. Över tid har även dryckesvanorna i landet förändrats.

– Vi flyttar ut och männi-skor från andra kulturer flyttar in. Det är mer globalt och det påverkar mer hur vi dricker i Sverige.

Bo Axelsson anser att det är den yngre målgruppen som påverkas mest av reklamen – och att minskad reklam skulle minska konsumtionen.

– Man kan angripa det man kan. Mer reklam innebär ökad försäljning och det är de unga som påverkas mest. Tror du att reklamen skulle öka om det inte såldes lika mycket alkohol längre? Den finns inte där för skojs skull.

Inte heller här håller Robert Olsson med.

– Reklamen vänder sig främst till målgrupper som har mest pengar – och det är inte de unga i första hand.

Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström (S) håller dock med IOGT-NTO om att lagstiftningen behöver skärpas.

– Vi vet att majoriteten av svenskarna tycker att det är bra att reklam för alkohol är hårdare reglerat. Men det här är en marknad som hela tiden utvecklas och då behöver också lagstiftningen hänga med. Vi håller just nu på att titta på hur vi kan säkerställa en fortsatt rest-riktiv reglering på det här området, säger han.

Daniel Nordström, chefredaktör, om alkoholannonserna i Fagersta-Posten:

– Så länge de som annonserar hos oss inte har budskap som strider mot lagen eller mot våra policies eller etiska riktlinjer publicerar vi. Hittills har jag inte funnit anledning att stoppa någon alkoholannons.

"Inga glada människor"

I Sverige har alkoholreklam varit förbjuden från början av 1970-talet fram till 2003. Men tidigare gick det att göra reklam för lättöl och alkoholfri öl. Sådan reklam har givit marknadsföring åt folköl och starköl, som har de stora försäljningsvolymerna i Sverige.

Från 2005 har en EU-regel som tillåter all alkoholreklam börjat gälla. En svensk lag infördes som resultat av den, vilken tillät alkoholreklam. I allmänna tidningar får bara produkter med mindre än 15 procent annonseras.

Annonsen får bara innehålla förpackning, varumärke, råvaror eller liknande, inte annat som till exempel glada människor. Alkoholreklam får inte finnas i radio och tv. En varningstext om alkoholens skadeverkningar ska finnas. Lättöl och alkoholfri öl kan fortfarande marknadsföras utan dessa regler och därmed till exempel i tv.

Källa: Landstinget

Mer läsning

Annons