Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hennes son nekas ett tionde grundskoleår

En av alla de 25 procent som saknar behörighet till gymnasiet är Ann Sophie Forsell Öhrns son Samuel. Nu nekas han rätten till ett tionde grundskoleår.

Annons
Ann Sophie Forsell Öhrns son är en av de elever som gick ut nian i år med ofullständiga betyg.

När Samuel, som har diagnoserna asperger och adhd, blev hemmasittare i årskurs sju kunde skolan erbjuda honom hemundervisning två gånger i veckan.

– Pedagogerna har varit helt fantastiska och gjort ett fint jobb, säger hans mamma Ann Sophie Forsell Öhrn.

Av de totalt 16 grundskoleämnena, som krävs för ett slutbetyg i nian, fick Samuel möjlighet att läsa engelska och matematik.

– När allt började funka i årskurs nio ville vi utöka undervisningen så att han skulle hinna i kapp med ämnen. Vi fick ett nej. Det blev max tre lektioner i veckan. Ibland två. Ibland en. Ibland ingen alls. Pedagogerna han hade fick andra uppdrag i skolan och kom inte. Han blev bortprioriterad, säger Ann Sophie Forsell Öhrn.

Hur reagerar Samuel på beslutet?– Han känner sig bortprioriterad och har sagt att det känns som att han är ett ufo. Men starkast reagerar han på att det har varit slöseri med hans tid, säger Ann Sophie Forsell Öhrn.

Hon berättar att Samuels dröm är att bli reptilskötare men att utan grundskoleutbildning går det inte.

– Det handlar inte om att dessa barn är tröga eller inte klarar av ämnena, snarare tvärtom. Det är intelligenta barn men som inte fixar att studera på det traditionella viset i klassrum, säger Ann Sophie Forsell Öhrn.

Enligt svensk skollag har elever som inte klarat av grundskolan rätt till ett tionde och ett elfte grundskoleår.

– I nuläget är det hemundervisning som fungerar för Samuel. Men för att kunna läsa det här tionde året skulle han alltså behöva vara i en skolklass. Vi får stopp här. Det finns inga pengar, inga resurser, säger Ann Sophie Forsell Öhrn.

Som hjälp till hemmasittare och elever i behov av extra stöd har Fagersta kommun tillsatt tre miljoner kronor i ett tvåårigt projekt.

– Det här är en viktig fråga som kommunstyrelsen har skjutit till pengar till. Vi håller på att jobba fram en projektorganisation och söker efter en rätt kvalificerad projektledare för att hålla i det här, berättar Hans Granlund, utbildnings- och fritidsnämndens ordförande.

Det rör sig om en insats mellan grundskolan, Norra Västmanlands utbildningsförbund och socialtjänsten.

– Projektet ska tillgodose elevernas unika behov för att de ska kunna klara skola så gått det går, säger han.

Det lär inte komma som en chock att det är många elever med speciella behov?

– Det finns alltid dem som tycker att vi borde ha gjort mer. Men vi har allt från hemundervisning till stödgrupper. Jag kan tyvärr inte svara på enskilda fall men förstår de drabbade föräldrarnas och barnens frustration, säger Hans Granlund. 

Fagersta-Posten har inte lyckats nå Helene Blomgren, rektor på Risbroskolan, för en kommentar.

Mer läsning

Annons