Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjärtlarm fastnade i nya systemet

Telefonkaos där det är osäkert om viktiga larm går fram. Landstingets övergång till nytt telefonisystem har varit långt ifrån smärtfri.

Annons
Milla Rahunen Hallin på blod-, mag- och tarmavdelningen menar att telefonin fortfarande stjäl en hel del tid från arbetet. ”Det är en väldig frustration att tekniken hamnar i vägen när vi vill göra vårt jobb så bra som möjligt”.

Att studera felanmälningarna i landstingets interna system ger en lätt kaotisk bild av vårdarbetet på länets största sjukhus:

*"På grund av telefonkrångel får patient ingen smärtlindring under natten”.

*SOS Alarm ringer och kommer inte fram på telefon till hjärtavdelningen”.

*”Osäkert om hjärtlarmet går fram”.

*”Telefonkaos, patienter kommer inte fram”.

Senast 13 augusti låg telefonisystemet nere i 1–2 timmar.

En anonym källa på sjukhuset beskriver det som att ”spindeln i nätet inte har fungerat”:

– Alla problem som har varit står inte ens med i rapporterna. Ett exempel är när ett samtal inte gick fram till blodcentralen och en sköterska var tvungen att springa ned akut för att hämta blod, berättar personen.

Per Weitz chefläkare på patientsäkerhetsteamet säger att det var problem inledningsvis, men att den osäkra situation som avvikelserapporterna ger bilden av, har blivit betydligt bättre.

– Det är larmbiten som har varit bekymmersam. Och det var en tid i börjanmed det nya systemet då mycket krånglade, men min bedömning är att det inte har lett till några vårdskador, säger han.

– Och det här har hela tiden varit mera av ett arbetsmiljöproblem än ett problem för patientsäkerheten.

Per Weitz säger att han är medveten om frustrationen som finns bland personalen.

Avdelningarna som faller under medicin tycks vara de som har drabbats hårdast.

På blod-, mag- och tarmavdelningen jobbar sjuksköterskan Milla Rahunen Hallin, som säger att telefonin fortfarande är ett dagligt problem, som slukar mycket tid.

– Det värsta är när man söker och söker och aldrig kommer fram till den läkaren som man vill få tag i, och sedan avbryts bara samtalet. Det liksom försvinner i luften.

– Sedan kan den personen komma dagen efter och fråga: varför svarade du inte?

Hon säger att det har hänt i akutsituationer och att man då tvingats springa iväg för att få tag i personen som sökts.

Även Inger Tynn och Kent Eriksson, enhetschefer inom rehabilitering och geriatrik, har dåliga erfarenheter av det nya telefonisystemet.

– Dels fungerar det dåligt att koppla vidare ett samtal, dels strular det med gruppsamtalen, säger Inger Tynn.

Något konkret hot mot patientsäkerheten kan de inte vittna om men personalen blir lidande.

– Nu har vi haft de här problemen sedan införandet, i maj. Tre månader utan att det åtgärdas är inte rimligt, säger Kent Eriksson.

Båda hoppas nu mycket på den uppgradering av systemet som ska göras den 1 september.

– Det här tär på oss men vi får väl härda ut, säger Inger Tynn och suckar.

Ur avvikelserapporterna

* Personal har jour i hemmet, med tillhörande jourtelefon. Anhörig ringde personal, blev omgående kopplad till mobilsvar, det vill säga personal hör inte påringningen. Patienten i fråga var svårt sjuk och i behov av smärtstillande/lugnande. På grund av telefonkrånglet fick patienten ingen lindring under natten.

* Automatisk vidarekoppling på en lab-avd fungerar ej. Dessutom har telefonen kopplats till röstbrevlåda under dagtid vilket inte får ske eftersom det är en akuttelefon.

* Personal ringer en mängd olika nummer på grund av patient på MAVA (medicinsk akutvårdsavdelning) med elektrodtapp. Inget svar. När personal ringer från egen mobil går signaler fram direkt.

* Omkoppling på diabetes-njuravdelningen fungerade inte under några timmar. Medför att en sekreterare får rusa runt på avdelningen och meddela när patienter ska på undersökning.

Mer läsning

Annons