Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högt pris för urspårning

Skadorna efter tågurspårningen i Frövi, med stora tågstörningar mellan Skinnskatteberg och Örebro som följd, kostade över 50 miljoner kronor att reparera. Orsaken var en trasig växel. Felet hade upptäckts vid en inspektion men inte blivit lagat, eftersom det inte ansågs tillräckligt allvarligt.

Annons
Tåget fortsatte ungefär sex-sju kilometer längs spåret innan urspårningen upptäcktes. Den urspårade vagnen orsakade omfattande skador längs den sträckan.

Det var den 2 december förra året som den sista godsvagnen i ett tåg från Green Cargo spårade ur. Vagnens hjul slog sedan sönder syllar och förstörde rälsen på en nära tio kilometer lång sträcka innan tåget stannade och lokföraren upptäckte vad som hänt.

Urspårningen orsakade stora störningar i tågtrafiken, bland annat på sträckan mellan Skinnskatteberg och Örebro, och nu har Trafikverket börjat räkna ihop slutnotan för olyckan.

- Reparationerna på Frövi Station kostar omkring 23 miljoner kronor. Och att laga linjen mellan Frövi och Sällinge går på omkring 27 miljoner kronor, säger Jonas Bruce enhetschef för underhåll på Trafikverket.

Läs mer: Tåg ställs in till Skinnskatteberg

Trafikverkets egen utredning konstaterar att det inte var något fel på tåget eller lokförarens agerande. Allt berodde istället på att en växel hade ett allt för stort glapp. Vilket ledde till att godsvagnens hjul hoppade av spåret.

Den glappande växeln hade notertas vid en besiktning innan olyckan och den skulle repareras.

- Utredningen visar att det är Trafikverket som har brustit här, konstaterar Jonas Bruce. Det betyder ju också att vi får ta hela kostnaden.

Och utöver de 50 miljoner som reparationerna redan kostat Trafikverket så kommer man sannolikt också att få betala stora skadestånd till de tågbolag som drabbades av stoppet.

- Det kan nog bli ytterligare någon miljon i kostnader för skadestånden, säger Jonas Bruce.

Mer läsning

Annons