Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höjd skatt för bilister

Organisationen Skattebetalarna har räknat på hur den höjda bensinskatten kommer slå mot bilister. Skinnskatteberg och Norberg är några av de orter som drabbas värst.

Annons
Höjd bensinskatt. Christer Roberts är från Stockholm men är ofta ute i sin stuga utanför Söderbärke. Samtidigt som han förstår problemet för dem som måste köra långt till jobbet är han positiv till att man försöker få ner utsläppen från bilarna.

Den partipolitiskt obundna organisationen Skattebetalarna, som verkar för lägre skatter, har räknat på hur den nya bensinskatten kommer påverka bilister. I Skinnskatteberg och Norberg kommer två av fem personer att få betala minst 5500 kronor mer i bensinskatt över de kommande tre åren. Kommunerna tillhör dem som drabbas hårdast i hela Västmanland. En stor del av kommunernas invånare kör mer än 2000 mil per år.

På Skattebetalarna är man kritiska mot höjningen av skatten. Vd:n Joacim Olsson vill se mindre piska och mer morot i miljöfrågan.

– Vi har sett resultat av miljöbilspremier, säger Olsson.

Joacim Olsson menar också att premier inte drabbar någon negativt.

– Den stora fördelen med premier är att de drabbar inte låginkomsttagare, säger han.

Maria Andersson bor i Färna utanför Skinnskatteberg. Hon drabbas hårt av en sådan höjning då hon jobbar i Västerås.

– Jag lägger redan 20 procent av lönen på soppa, säger Maria Andersson.

Hon är inte ensam om att behöva bilen till jobbet. De som Fagersta-Posten pratat med säger att de behöver bilen för att ta sig till arbete och affärer.

Mija Nilsson bor i Riddarhyttan. Där finns det bara en landsbygdsaffär. Hon behöver åka långt för att storhandla.

– Ja, det här kommer absolut att slå mot landsbygden, säger hon.

Christer Roberts bor i Stockholm. Även om han håller miljön före ekonomin har han förståelse för de som bor på landsbygden och behöver bilen i annan utsträckning.

– Något måste hända, säger han och syftar på utsläppen från bilarna.

– Men det är klart att det slår mot landsbygden. Jag förstår dem som åker tio mil till jobbet varje dag, säger Christer Roberts.

Den höjda skatten är ett sätt att försöka förbättra miljön. I regeringen har Socialdemokraterna varit tydliga med att förslaget kommer från Miljöpartiet.

Sheila I. Skog är språkrör för Miljöpartiet i Skinnskatteberg. Hon säger att även om det här är ett förslag som kommer från nationell nivå, vill man också ute på landsbygden få folk att välja kollektivtrafik.

– Målet måste vara mindre bilkörning, även på landsbygden, säger hon.

I slutet på mars sa Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i riksdagens trafikutskott, till Sveriges Radio att det var bra med en skattehöjning nu då oljepriset sjunkit. Hon sa också att bilisterna ser deras satsningar på järnväg och att de inte vill straffa någon.

Det här visar uträkningen

Skattebetalarna har bett SCB att undersöka personbilars körsträckor och hushållsregistret. Man har sedan räknat hur skatten kommer påverka de som kör mer än 2000 mil/år mellan 2016-2018 och har en genomsnitts förbrukning på 0,85 l/mil.

I Västmanland ligger Skinnskatteberg högt på listan med 41 % av hushållen som kör mer än 2000 mil. Norberg är inte långt efter med 39 % och i Fagersta kör 31 % av hushållen mer än 2000 mil per år.

Mer läsning

Annons