Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon fick bedräglig faktura  från kritiserat elbolag

Malin Sikström fick nyligen en faktura på 1 000 kronor från elbolaget Voltia – som hon aldrig varit kund hos. Även om hon själv bestridit fakturan så tänker hon på dem som i ett liknande läge kan bli osäkra och betala.

Annons
Malin Sikström blev förvånad när något som hon trodde var reklam visade sig vara en faktura. Det är första gången hon får en räkning från ett företag som hon inte köpt något av.

– Jag fick hem ett brev men det såg bara ut som reklam. Sedan fick jag för mig att öppna ändå, och då såg jag att det var en faktura, säger Malin Sikström.

Det Voltia fakturerat henne för var för så kallad brytavgift, som uppstår om en konsument bryter ett bundet avtal i förtid. Men eftersom hon inte hade något Voltia-avtal, betalningsperioden bara var på tio dagar och avgiften gällde en adress hon bodde på senast i juni, blev hon misstänksam. För att ta reda på vad hänt försökte hon ringa till Voltia.

– Jag har inte kommit fram när jag ringt dit. Men jag har skickat in och bestridit fakturan. Men det finns ju de som inte vet vad de ska göra och var de ska vända sig, och som betalar för säkerhets skull, säger Malin Sikström.

Hon tror att Voltia fått tag på hennes uppgifter via Bara Spara, som jämför elpriser och tipsar om leverantörer, och som haft informationen.

Jonas Carlsson, på Voltias kommunikationsavdelning, säger att man måste ha ett avtal tecknat för att få en brytavgift, men att ”ett 50-tal kunder” i Sverige felaktigt fått en sådan faktura, på grund av fel i något av de system företaget använder.

– Vi har gått ut med en dementi till dessa kunder, förklarat vad som hänt och bett om ursäkt, säger han.

Mer läsning

Annons