Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnväg i Norberg kan fräschas upp

Några företag i Norberg arbetar för att spåren mellan Bålsjön och Snyten ska rustas upp. Orsaken är att de vill kunna köra ut produkter med godståg.
– Man måste minska transporterna på vägarna, säger Rune Algulin, på NCC Ballast.

Annons
Rune Algulin, på NCC Ballast, hoppas att godståg ska börja rulla genom Kärrgruvan igen. Men först krävs det att järnvägen anpassas för tyngre trafik än i dag. Hur en upprustning kan finansieras väntas diskuteras på ett möte om ett par veckor.

Ett järnvägsspår skär över norra Linnévägen i Kärrgruvan. Men det är inga tåg som korsar gatan, banan används inte här uppe. En gång i tiden tuffade dock godsvagnar från Bålsjön förbi och i framtiden kan det bli så igen.

– Järnvägstransporter är rätt miljömässigt, säger Rune Algulin.

Han jobbar på NCC Ballast, som säljer krossade bergprodukter som brutits i Kallmoraberget. Företaget kör många tunga transporter med lastbilar och skulle gärna skjutsa en del med godståg i stället.

– Kör man lastbil får man med sig en 40 ton max, kör man tåg kan man få med sig fler tusen ton så det är en väldig skillnad i effektivitet, säger Rune Algulin.

Han började för en tid sedan intressera sig för den gamla järnvägen i Norberg. Det visade sig att den går att använda, men att det krävs upprustning av spåren så att tyngre trafik kan gå där.

– Det krävs inga stora apparater från att komma i gång, säger han.

Ett annat företag som gärna vill kunna använda järnvägen är Agro Energi.

– Det klart att vi är intresserade, säger Peter Franklin, chef på företagets pelletsfabrik i Spännarhyttan.

Från Agro Energis anläggning kommer det och åker många lastbilar varje dag. Genom att använda tåg kan företaget minska sin miljöpåverkan och kanske också spara pengar.

– Ett tågset som man kan köra med till oss ersätter 25 lastbilar, konstaterar Peter Franklin.

Järnvägsbanan mellan Bålsjön och Snyten ägs av Trafikverket men används av Engelsberg Norbergs järnvägshistoriska förening.

Föreningens ordförande Sten Nordström tycker att upprustning är en bra idé.

– Det är något som är väldigt positivt för Norberg, men en förutsättning är att det går att hitta finansiering för det, säger han.

Rune Algulin hoppas att Trafikverket kan stå för upprustningen, men kan också tänka sig andra lösningar.

– Bollen ligger hos dem, säger han.

Trafikverket, företagen och fler andra parter har ett möte inplanerat i mitten av september. Ylva Gustafsson, planeringschef på Trafikverket, säger att myndigheten inte kommer ta ställning i fråga förrän det mötet har varit.

– Vi har allting öppet, säger hon.

Rune Algulin menar att en uppfräschad järnväg gör Norberg mer attraktivt för företag.

Tror du järnvägen kan bidra till att skapa jobb?– Man kan i alla fall säkra de som finns. Och det kan även skapas fler jobb.

Förr rullade malmtågen fram längs sträckan

Järnvägen mellan Bålsjön och Snyten har inte använts för godstrafik sedan 1990-talet. En gång i tiden fraktades malm längs sträckan. Trafikverket äger järnvägen men använder den inte. Engelsbergs Norberg järnvägshistoriska förening, ENJ, underhåller och använder järnvägen.

Under sommarhalvåret kör föreningen rälsbussar mellan Ängelsberg och Kärrgruvan.

Som det är i dag får bara lättare last köras på sträckan från Snyten. För att även tyngre last ska kunna rulla där krävs det en upprustning.

Sten Nordström, ordförande i ENJ, säger att slipers, till en kostnad av cirka 3 miljoner kronor, behöver bytas. Han påpekar att en upprustad järnväg är en fördel om det ska öppnas gruvor i Norberg. "En förutsättning för en gruva är att det finns möjlighet att transportera på järnväg", säger han.

Mer läsning

Annons