Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Känner mig dum för att jag har blivit lurad"

Mobilarena i Norden vill lura folk in i nya avtal. Det menar Anders Lindström, som nyligen insåg att han ingått fyra stycken tvååriga avtal med en totalkostnad på över 45 000 kronor.

Annons
Anders Lindström tecknade fyra avtal med Mobilarena Norden utan att inse det. ”Jag vill lyfta fram att konsumenten har ett oerhört bra skydd i konsumentköplagen”, säger sonen Stefan G Larsson, som hjälpt honom i kontakt med företaget. Stefan G Larsson tipsar även om Telekområdgivarna, som ger opartisk och kostnadsfri konsumenthjälp för olika abonnemang.

För en tid sedan hade Mobilarena Norden, återförsäljare för mobil-operatören 3, säljare utanför Coop Extra i Fagersta.

– Jag fick en surfplatta, som jag trodde jag fick för att jag hade Tele2, säger Anders Lindström, som egentligen var där för att handla mat.

Vad han inte förstod var att han tecknat ett abonnemang kopplat till operatören 3. Det slutade med att Anders Lindström samma dag tog emot tre produkter och med det ingick tre nya avtal: två surfabonnemang och ett för mobiltelefoni.

Han blev dock misstänksam och gick tillbaka dagen efter. Det slutade med att han gick därifrån med ännu ett mobilabonnemang.

– Jag känner mig dum för att jag har blivit lurad. Jag brukar inte gå på sådant här och brukar avfärda sådana här försäljare rätt snabbt, säger Anders Lindström.

När han förstod vad som hänt blev han orolig. De fyra nya abonnemangen skulle totalt kosta honom runt 1 900 kronor per månad, som efter 24 månader skulle kosta över 45 000 kronor.

– Jag skämdes och tänkte ”Vad i helsike har jag gått på?”. Det var inte tydligt att jag band upp mig på saker. Men sedan insåg jag att det skulle bli hur dyrt som helst. Nu vill jag varna andra för Mobilarena, säger han.

Via företagets kundtjänst kunde han efter viss argumentation avsluta tre avtal.

– Men ett paket med en surfplatta och en mobil gick inte för att jag hade öppnat förpackningen, säger han.

Anders Lindströms son, Stefan G Larsson, har hjälpt sin pappa i ärendet och läst på konsumentköplagen.

– Detta är ett distansköp och då får man undersöka varan på samma sätt som vid köp i butik. Och så sa de att om pappa öppnat paketet skulle det kosta 2 000 kronor per produkt att skicka tillbaka det, säger han.

Malik Hasnain, vd för Mobilarena Norden, bekräftar att kunden får undersöka en vara, men också måste stå för värdeminskningar vid eventuella förslitningar. Han menar också att Anders Lindström i ett brev frivilligt valt att behålla paketet.

– Vi har gått på kundens linje, säger Malik Hasnain.

– Mobilarena fick pappa att gå med på, och skriva, att han skulle behålla produkterna.

Det var först efter påtryckningar från 3 som Mobilarena gav med sig, säger Stefan G Larsson.

Mobilarena har varit tydliga nog när Anders Lindström ingick sina avtal, menar Malik Hasnain.

– Skriver man på tre identiska papper för varje avtal och där det står ”Nyteckning” i rubriken så är det tillräckligt tydligt känner vi.

Har ni någon specifik målgrupp när ni är ute så här?

– Vi jobbar aktivt med alla som går förbi våra säljplatser. Och vi kan inte hoppa över folk bara för att de är äldre, säger Malik Hasnain.

Mer läsning

Annons