Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kilovis av sötsaker

1000 kilo godis på en enda helg.

Annons
Skinnsbergaren Peter Kärki undviker oftast godis. ”Men vid högtider köper jag. Man måste ha godis till påsk”, säger han.

Påsken och Halloween är de storhelger som ligger i topp när det gäller godisförsäljning. På ICA Fontänen i Fagersta köper man in ett ton godis till påsk.

– Vi säljer tre gånger så mycket godis under påsk än vad vi gör en vanlig dag och vi säljer mest under skärtorsdagen, säger Stefan Barklund, ICA-handlare i Fagersta.

Under påskhelgen köper ICA Fontänen in både extra mycket smågodis och en hel del specialgodis.

– Det är ju ett påsktema när det gäller godis. Harar och ägg i olika former, säger Stefan Barklund och fortsätter:

– Påsken är så koncentrerad. Pang bom i några dagar och så är det över. Den är ganska intensiv om man jämför med julen som pågår i flera veckor. Under påsken har vi extraleveranser av godis och fler plocktimmar än vanligt. Vi köper in ett ton godis ungefär, säger han.

På Svensk Handel har man inte några exakta siffror på godisförsäljningen.

– Jag har en bok här på mitt skrivbord som skrevs 2009 och i den står det att det såldes 7000 ton godis under påskhelgen. Men vi har inte en exakt siffra på omfattningen av godisförsäljningen, säger Hans Tjernström, pressekreterare Svensk Handel.

Det är dock solklart vilken dag som är den mest lukrativa för handeln.

– Skärtorsdagen är den dagen då handeln ökar som mest. Dagligvaruhandeln ökar då med 80 procent, säger Hans Tjernström.

Prinskorven – påskens vinnare

Försäljningen av prinskorvar är den som ökar mest under påskhelgen (442 procent).

Efter prinskorven är det lax (344 procent), sill (333 procent), Köttbullar (65 procent) och chokladpraliner (44 procent) som ligger i topp.

Under påskveckan väntas försäljningen av påskmat uppgå till 7,2 miljarder kronor. cirka 20 procent mer än en normal vecka.

Källa: svenskhandel.se

Mer läsning

Annons