Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftig minskning av fällda fortkörare

2014 togs färre fortkörare i hela länet jämfört med året innan. Det kan vara en konsekvens av att det är färre trafikpoliser ute på vägarna snarare än färre fartdårar.

Annons

Statistiken över rapporterade fortkörningar i Västmanland visar en markant minskning av fartsyndare som tagits i länet 2014 jämfört med 2013 – en minskning på 43 procent.

I Fagersta togs 326 fortkörare under 2013 medan siffran stannade vid 106 trafikanter året därpå.

Inte förvånande menar Leif Nederlund som är gruppchef för trafikpolisen i Västmanland. Under sina fyrtio år inom yrket har han märkt av en krympande yrkeskår. Då var de 46 trafikpoliser, nu är de betydligt färre.

– Jag satt och räknade och kom fram till att vi är tolv. Det är lite skillnad, säger han.

I Västerås rapporterade polisen 1669 fortkörningar 2013, året därefter 1183.

I Arboga minskade siffran med hela 78 procent; från 506 fortkörare 2013 rapporterades endast 110 i senaste rapport.

Minskningen betyder inte att det finns färre fartsyndare utan att polisen fått mindre personella resurser till kontrollerna, menar Jörgen Bergfasth, trafikpolischef i Västmanland.

– Det är inte det att trafiken blivit laglydigare. Tyvärr har vi ändrat fokus inom polisen och lagt kraft på annat under förra året, säger han.

I stället har polisens utredningsarbete tagit mer resurser. Den stora omorganisationen inom polisen, samt utbildningar, är andra skäl till mindre personal på trafikkontrollerna. Något som Jörgen Bergfasth beklagar.

– Jag tycker att det är synd att trafiken i viss mån drar det kortaste strået och att annan verksamhet tar resurser, men ett annat år kanske trafiken är i fokus, säger han.

Minskade resurser har också inneburit att det ligger på ordningspolisens lott att se över trafiken centralt medan trafikpolisen ska hålla koll på de större vägarna.

Något som i praktiken inte fungerar som det ska, menar gruppchefen Leif Nederlund.

– Ordningspolisen har ju inte tid att hålla på med trafikövervakning. Det är ju vi trafikpoliser som har specialkunskapen och resurser att sköta den, säger han.

Att trafikpoliserna också har specialkompetens är något han tror att alla kanske inte är medvetna om.

– Vi är ju besiktningsmän också, vi kan ju stoppa en bil för att titta i en motor och se om det är något fel så vi har en massa specialkunskaper som andra poliser inte har när det gäller trafik.

Hur tänker du kring den nya polisorganisationen?

– Jag är lite orolig inför framtiden men ska ju inte svärta ner tankarna för mycket. Men man har ju sett att vi hela tiden blir färre trafikpoliser på vägarna som ska se till att folk inte kör ihjäl sig.

Mer läsning

Annons