Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftig ökning av antalet viltolyckor i Västmanland

Antalet viltolyckor i Västmanlands län steg rekordmycket under förra året – upp 16 procent jämfört med året innan. Rådjuren står för de flesta viltolyckorna, följt av älg och vildsvin.

Annons

Sammanlagt skedde 1 479 viltolyckor i Västmanland i fjol – med viltslagen älg, hjort, rådjur, vildsvin och rovdjur. 2015 var motsvarande siffra 1 277 viltolyckor.

Ett rådjur skuttar över vägen – men rekordmånga blir påkörda.

Per Strömbäck, polisen Västmanland, är viltansvarig för polisens Region Mitt i samarbetet inom Nationella Viltolycksrådet. Han bekräftar den bild som statistiken ger om att antalet viltolyckor bara ökar och ökar i Västmanland:

– Viltolyckorna fortsätter att öka och värst är det med rådjuren. En stor majoritet av viltolyckorna sker mellan bil och rådjur.

Den värst drabbade sträckan just nu är riksväg 56 mellan Västerås och Kvicksund, där det just nu saknas viltstängsel.

– Vägen ska byggas ut till 1+2-väg, men jag vet ännu inte om vägen kommer att få viltstängsel. Men det hoppas jag verkligen att den får.

Älgar är det farligaste viltet att krocka med.

Per Strömbäck är dock luttrad vad gäller Trafikverkets vilja att sätta upp trafikstängsel på viltfarliga vägsträckor.

– Stängsel kostar mycket pengar och ett exempel på hur det kan resoneras är den nya vägen mellan Hallstahammar och Surahammar som ska gå genom skog där det tidigare aldrig gått en väg. Det kommer garanterat att smälla där men än finns inga beslut om stängsel.

Per Strömbäck berättar att han framfört polisens synpunkter på varje möte i Nationella Viltolycksrådet, men att den planerade 1+2-vägen ser ut att byggas utan viltstängsel.

Varning för vildsvin.

Stängsel är dock bara en av åtgärderna som samhället kan ta till för att få ner antalet viltolyckor. Ett annat exempel är smarta viltvarningsskyltar som just nu testas i Skåne.

– Skyltarna är kopplade till värmekameror och när de känner av att ett vilt närmar sig börjar skyltarna blinka. De är dock inte utvärderade än så jag vet inte hur effektiva de är.

Ett bra men dyrt sätt är att bygga breda viltövergångar, det vill säga stora broar med vegetation på så att djuren kan korsa vägen på ett säkert sätt. I Göteborgstrakten anläggs exempelvis nu en 30 meter bred viltviadukt.

– En fjärde möjlighet är att markägarna genomför en siktröjning och hugger ner all vegetation 5–7 meter från vägen för att djuren ska synas bättre. Men det är en svårjobbad metod eftersom det är ganska svårt att ena alla markägare längs en väg.

I Västmanland finns för närvarande inga siktröjda vägar.

I fjol inrapporterades 58 064 viltolyckor i landet till polisen, 20 procent fler än 2015. 44 456 viltolyckor skedde med rådjur (+22%), 5 846 med älg (+19%), 4 739 med vildsvin (+12%), 2 904 med hjort (+29%) och 119 med rovdjur (+102%).

De farligaste olyckor är de med älg på grund av älgens långa ben som gör att den vid en kollision faller ned mot bilens vindruta och tak, med följd att den kan tränga in i kupén eller trycker ned taket så att förare och passagerare riskerar allvarliga nack- och skallskador.

Kollisioner med vildsvin är de som är dyrast att reparera med en genomsnittskostnad på 40 000 kr (enligt IF försäkringar 2012). Det beror på att de är väldigt kompakta och vid en kollision orsakar stora skador på bilens front och motor.

Statistiken kommer från Nationella Viltolycksrådet via Älgskadefondsföreningen, som är en ideell, rikstäckandeförening som sedan 1973 verkat för att minska antalet viltolyckor.

Hjort.

Störst minskning av antalet viltolyckor har skett i Blekinge, -22 procent.

Har ni vidtagit några speciella åtgärder för att uppnå den effekten?

– Jag önskar att jag kunde säga det, men ökningen beror till största delen på att älgstammen i Blekinge minskat 3–4 år i rad. Vi såg även en minskning av antalet vildsvin förra året, kommenterar polis Mats Dalén, Blekinges representant inom polisen i Nationella Viltrådet.

– Vi har också färre olyckor än i vilttäta län, varför siffrorna blir lite missvisande när en minskning i absoluta tal ska redovisas i procent, säger Mats Dalén.

I Nationella Viltolycksrådet, som också arbetar för att få ner viltolyckorna, sitter representanter för Polisen, Trafikverket, Naturvårdsverket, Länsstyrelserna, Skogsstyrelsen, jägarförbunden, försäkringsbranschen med flera aktörer som anknytning till frågan.

Mer läsning

Annons