Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftsamling för tågen

Bergslagspendelns intressegrupp, BIG, vill snabba på Trafikverket vad gäller mötesspåret i Ramnäs Brattheden. ”Ambitionen är att det ska vara klart 2020”, säger Tommy Levinsson.

Annons
Lars Lindblom, Tobias Nordlander, kommunalråd Surahammar, Catarina Pettersson. I bakgrunden står Fagerstas kommunalråd Marino Wallsten.

BIG, med företrädare för kommuner, länsstyrelse, landsting och företag, träffas varannan månad för att diskutera Bergslagspendelns utveckling.

– Vi vill möjliggöra för människor att bo längs sträckan och pendla, säger Lars Lindblom, vd AB Samarkand2015.

Gruppen har tagit fram en lista på åtgärder där prio ett är mötesspåret i Ramnäs Brattheden, som möjliggör tätare tågtrafik.

I februari sa Trafikverket till VLT att ett sådant spår skulle dröja till 2030. Nu vill BIG snabba på processen.

– Vi vill sätta tryck på Trafikverket och få till spåret så fort det går, säger Anders Teljebäck, kommunalråd i Västerås, och Catarina Pettersson, kommunalråd i Hallstahammar.

– Därför har vi tagit det här initiativet. Vi vill visa upp en gemensam bild, säger hon.

– Vår ambition är att Brattheden ska vara klart 2020. Vi får delfinansiera om det behövs, säger Tommy Levinsson, landstingsråd (S) i Västmanland.

Varje kommun har även tittat på hur de kan förbättra med nya bostadsområden, parkeringar och resecentrum. Catarina Pettersson berättar att Hallstahammars kommun har köpt Knecktbacken där det ska byggas bostäder och ett resecenter.

– Tåg och bussar ska kunna mötas i ett nav. Vi har också köpt mark för att bygga ett nytt cykel- och gångstråk för att knyta samman stationen med centrum.

Mer läsning

Annons