Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare ratar förslag om betyg i lägre åldrar

En betygssättning i skolan redan i årskurs fyra. Förslaget från Alliansen sågas av Mariaskolans lärare Theresia Öijar.

Annons

I och med sjunkande resultat för de svenska skolungdomarna i internationella kunskapsmätningar, bland annat Pisa-undersökningen, vill regeringen stärka den svenska skolan. I veckan kom Alliansregeringen med nya förslag på hur detta ska göras.

De föreslår bland annat betygsättning från årskurs fyra. Tanken är att en tidigare betygssättning skulle kunna gynna de elever som har svårigheter i skolan. Barnens problem tros upptäckas tidigare.

Regeringen anser också att betygen skulle motivera eleverna till att uppnå skolplanens kunskapsmål.

På Mariaskolan i Fagersta är betyg i tidigare åldrar än i dag inget man tror på.

– Det är många politiker som sliter och drar i skolan för att lösa problem. Att sätta betyg i årskurs fyra tror jag inte är en lösning, säger Theresia Öijar, lärare i klass 4 b.

Bakom tanken om tidigare betyg ligger också att det anses bli enklare för föräldrar att följa sina barns kunskapsutveckling.

Theresia Öijar berättar att Mariaskolan jobbar mot systemet Info-mentor. Ett program där skriftliga omdömen ges om barnens resultat, som föräldrarna i sin tur kan ta del av.

– Jag känner inte att det finns behov av ett betygssystem just här. På andra skolor som inte har de här verktygen kanske det inte fungerar lika bra att ha kontakt med föräldrar, säger hon.

Hon tror inte heller att betygen skulle ge motivation, hon anser att det snarare skulle innebära en stress för både barn och lärare.

– Det skulle ta mycket tid från att förbereda lektioner. En bildad lärare som brinner för sitt yrke gör det bästa jobbet och då blir eleverna motiverade.

– Om tid ska tas från lärarnas förberedelser får det konsekvenser, säger hon.

Gabriel Wikström, ordförande i SSU, och bördig från Skinnskatteberg tillhör en av de politiker som kritiserar förslaget.

– Skolan behöver mer resurser, fler lärare och fler specialpedagoger, skriver han i ett pressmeddelande från SSU.

Just mer resurser är något som också Theresia Öijar tror på, bland annat till extra personal för de elever som har det svårt i skolan.

– Det satsas mycket pengar på fel saker och det kostar tid och pengar.

– Barn som har det svårt är sådant man ser, men pengarna finns inte till att sätta in de rätta resurserna.

Alliansen vill även att nationella proven i framtiden ska göras digitalt och rättas av andra lärare än elevernas egna. Detta för att göra proven mer rättvisa och minska pappersarbetet.

När det gäller detta är Theresia Öijar positivt inställd.

– Ja, det skulle vara superbra, säger hon.

Mer läsning

Annons