Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många åkerier riskerar stå utan förare

– Av cirka 110 000 yrkesverksamma kanske 25 000 har gått fortbildningen, så det är väldigt oroväckande, säger Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen.

Annons

Risken finns att Transportstyrelsen inte hinner få klart alla yrkeskompetensbevis innan den 10 september, påpekar Ted Montaigne.

– Eftersom företagen ska bekosta detta, så vill man inte göra det förrän det är absolut deadline. Om flera tusen ansökningar kommer in på slutet blir det en fördröjning i hur snabbt vi kan leverera bevis, säger han.

Vad är tanken med de tvingade EU-direktiven?– EU-ländernas förare ska ha liknande kompetens och kunna konkurrera på liknande villkor, som ett led i tanken om den fria rörligheten.

Förare ska ha med yrkeskompetensbeviset under färd, utöver körkortet.

– Ett inte medfört bevis ger penningböter. Har man inte utbildningen som krävs för ett bevis så blir det dagsböter, för föraren och företaget.

Mer läsning

Annons