Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonnota efter urspårat tåg

Kostnaderna efter tågolyckan i Karbenning förra året blev riktigt höga. Det visar Trafikverkets utredning.

Annons

NORBERG. Nu är Trafikverkets utredning av olyckan klar. Urspårningen av setets sista vagn varade hela åtta kilometer och orsakade stora skador på järnvägen.

Tåget stannade först efter att nödbromsen slagit in sedan huvudledningen gått sönder.

– Den här vagnen gick extremt långt, i regel går tågets huvudledning sönder tidigare. Det var maximal otur och det gör den här urspårningen unik, säger Göran Hansson, olycksutredare på Trafikverket.

Kostnaden för urspårningen stannar först vid 35 miljoner kronor. Huvuddelen går till att ersätta 13 000 betongslipers som skadats och tre växlar som måste bytas ut.

– Det är inte vanligt att det drar iväg så mycket, säger Göran Hansson.

Den ovanliga urspårningen inträffade 15 augusti förra året mellan Krylbo och Hökmora. En axel på sista vagnen i tågsetet spårade ur. Vid infarten till Karbenning spårade även den andra axeln ur och dessutom drogs vagnen framför med.

Orsaken till olyckan var enligt utredningen en rad samverkande spårlägesfel. En besiktning som gjorts på sträckan fyra dagar innan urspårningen visade att rälsen hamnat några millimeter utanför de rekommenderade lägena.

Ingen av bristerna ska dock ha krävt akuta åtgärder enligt de bestämmelser som finns.

Tågsetet bestod av ett lok och 23 godsvagnar. Det vägde totalt 924 ton och var 540 meter långt. Just längden gjorde att föraren inte kände av urspårningen.

– Lokföraren som sitter 500 meter längre fram märker inget. Föraren känner inte att en axel längst bak är urspårad eftersom alla lastade vagnar emellan tar upp de ryck som uppstår, säger Göran Hansson.

Direkt framför de två urspårade vagnarna fanns två cisternvagnar lastade med farligt gods, nämligen väteperoxid och kalciumkarbid.

Men dessa båda vagnar påverkades alltså inte av olyckan. I Trafikverkets utredning konstateras dock att olyckan kunnat få ännu allvarligare konsekvenser.

Utredningen kommer också fram till att metoderna för att analysera spårlägena, som regelbundet mäts vid besiktningar, bör utvecklas.

Inte bara järnvägen skadades vid urspårningen utan också de två sista godsvagnarna. Green Cargo, som äger dem, uppskattar reparationskostnaderna till 400 000 kronor.

Ingen person skadades däremot i olyckan.

I augusti 2012 inträffade en liknande urspårning mellan Säter och Gustafs. Sista vagnen i det tågsetet gick dock urspårad hälften så lång sträcka, fyra kilometer.

BJÖRN WESTIN

Mer läsning

Annons