Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre tillbaka vid försening

1 maj ändrade SJ sin resegaranti. De med enkelbiljett som kräver pengar tillbaka efter förseningar får i flera fall reducerad ersättning – och sämre möjligheter till ersättning – jämfört med tidigare.

Annons

Marika Berggren vid SJ:s presstjänst framhåller att det endast är en av fem försenade resenärer som drabbas av försämrade ersättningsnivåer:

– Fyra av fem förseningar beror på problem med infrastrukturen, alltså fel som SJ inte rår över, de resenärerna får samma ersättning med den nya restidsgarantin som den gamla, säger Marika Berggren.

Försämringarna som införs är främst för resenärer som drabbas av förseningar som visat sig bero på SJ, exempelvis personalbrist. Där fanns med den tidigare restidsgarantin möjlighet att få 100 procent ersättning om man valde ersättning i form av värdebevis och om förseningen var lång.

– Väldigt många av våra resenärer har efterlyst ett enhetligt, lättbegripligt ersättningssystem, säger Marika Berggren och fortsätter:

– Den 1 maj inför vi och Samtrafiken (paraplyorganisationen för trafikföretagen) gemensamma ersättningsregler. Väldigt många av våra resor är sådana att man börjar med stadsbuss, fortsätter med SJ-tåg och avslutar med regionbuss.

Mer läsning

Annons