Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När naturen slår tillbaka – våldsamt

Helene Schmitz är en av Sveriges främsta konstfotografer. I sin nya utställning ”Transitions” skildrar hon naturens gång efter den stora skogsbranden i Västmanland.

Annons

En underliggande kraft, ett lurande mörker som hotar tränga igenom civilisationens tunna fernissa, är ett återkommande tema i Helene Schmitz konstnärskap. Stor uppmärksamhet väckte hon med utställningen ”Livingrooms”, där hon fotograferat sitt eget nerbrunna barndomshem i vackra, men samtidigt obehagliga bilder.

Eldens styrka är också central i fotoserien ”The Forest”, den del av den nya utställningen på Fotografiska i Stockholm där Helene Schmitz fångar landskapets förändring efter skogsbranden i Västmanland 2014.

– Det som hände i Västmanland är ett exempel på den våldsamma och sköra relation som är mellan människan och naturen. Något som återkommer i min konst är känslan av kollaps, att vi har förlorat kontrollen över världen och utvecklingen, säger Helene Schmitz.

Hon har under två års tid återvänt till skogarna i brandområdet för att dokumentera landskapets förvandling.

– När det brann i Västmanland var det den då varmaste sommaren hittills. Jag åkte dit redan på hösten och började fotografera och har fortsatt att göra det fram till nyligen. Jag har mest varit i trakterna norr om Ängelsberg. Det har blivit en 15–16 resor. Under heldagar från morgon till kväll har jag åkt runt och tagit bilder.

Branden i Västmanland blir i Helene Schmitz konst en bild av hur naturen skoningslöst slår tillbaka mot oss människor när vi i övermod tror oss vara skapelsens herrar.

Skogsbranden var den största och mest förödande i Sverige i modern tid. Över 12 000 människor och 1 700 djur evakuerades undan elden, en människa dog i lågorna och 14 000 hektar skog förstördes.

För Helene Schmitz är det ingen tillfällighet att branden startar av en gnista från en skogsmaskin på ett kalhygge, ett destruktivt koncept där människans strävan efter att betvinga skogen förstör oersättliga naturvärden för generationer framåt.

Nu skildrar hon hur livet börjar spira ur askan igen, hur hettan gjort det möjligt för arter att återvända till skogen. Naturen klarar en katastrof av det här slaget, tallarna står fortfarande höga med härdad bark som klarar extrem värme. Det är en cyklisk process där människan inte har någonting att säga till om.

– Jag är mycket intresserad av naturen och har i arbetet med det projektet till exempel lärt mig om tallens motståndskraft mot hetta, men också hur skör den av människan tätt planterade granskogen är.

– Men förödelsen innebär också att nytt liv kommer till och att branden kanske ger skogen en större artrikedom än den tidigare hade.

Helene Schmitz har också gjort flera böcker om människan och naturen, bland annat ”System och passion: Linné och drömmen om naturens ordning”, som kom under Carl von Linnés 250 års jubileum 2007.

– Jag har intresserat mig för hur vi systematiserar, kategoriserar och delar in naturen och hur vi projicerar våra egna idéer på den.

”Transitions” (”Övergångar”) består också av två ytterligare fotoserier, ”Kudzu Project” och ”Earthworks”. Genom hela utställningen är det relationen mellan natur och människa som Helene Schmitz utforskar. Människan vill stoppa tiden och fånga stunden, hon vägrar underordna sig det livets system som pulserat på jorden i miljontals år. Men naturen har sin obevekliga gång.

I ”Kudzu Project” berättar Helene Schmitz bilder om kudzun, en av världens mest aggressiva växtarter. 1876 gav Japan växten som gåva till USA som firade självständighetsförklaringens 100-årsjubileum. Den beundran kudzun först väckte hos amerikanerna förbyttes snart i skräck när växten bredde ut sig som en löpeld i landets sydöstra delar. Kudzun sprider sig med 30 centimeter på 24 timmar och vikten av dess rankor kan krossa både bilar och hus. Människor måste stänga fönstren om nätterna så att växterna inte tar sin i deras hem.

”Earthworks” skildrar hur en plats för diamantbrytningi Namibia nu återtas av naturen som dränker byggnader med sand, bryter ner dem och suddar ut alla spår av mänskligt liv.

”Transitions” visas från och med i dag, fredag, till och med den 13 november på Fotografiska i Stockholm.

På Avesta Art i Avesta är det också möjligt att fram till 28 september se Helene Schmitz fotoserie ”Livingrooms”, som ingår i den internationella grupputställningen ”Struktur”.

Mer läsning

Annons