Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nio av tio unga är sociala på nätet

Det är ingen nyhet att nästan alla ungdomar är medlemmar i sociala nätverk på internet. Nu är det påståendet dessutom säkrat som fakta. Det slår SCB fast med rykande färsk statistik.

Annons

Siffrorna från Statistiska centralbyrån visar att över 90 procent av alla unga mellan 16 och 24 år använder sociala nätverkssajter så som Facebook och Twitter, närmare bestämt 93 procent av kvinnorna och 95 procent av männen.

Andelen medlemmar på de sociala nätverken minskar sedan proportionerligt med stigande ålder. I den äldsta gruppen, 65-74-åringar, deltar 14 procent i olika nätverk. Där är skillnaden mellan män och kvinnor marginell.

Störst skillnad mellan könen finns i åldersgruppen 45-54 år. Där deltar 52 procent av kvinnorna i sociala nätverk, medan endast 30 procent av männen gör det.

Sociala medier

Samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud.

Exempel på sociala medier är bloggar, Internetforum, wikier (se wiki), webbplatser för videoklipp, chattprogram, IP-telefoni och webbaserade fotodagböcker.

Sociala medier är en kombination av teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll och kan används för socialt umgänge, nyhetsförmedling, marknadsföring, organisering, kulturutbyte och underhållning.

KÄLLA: NE(Exempel: Facebook, MSN, Linkedin, Stayfriends, Twitter, Myspace, Bilddagboken, Familjeliv.se, Shortcut, Helgon.se)

Mer läsning

Annons