Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nio bilar är inte nog för Opelsamlaren Sune

En åktur med en kusin fick drömmen att slå rot. En dag skulle också Sune Larsson ha en Opel Kadett Rally. I dag finns en med 1900 cc-motor från 1969 i hans samling.

Annons
Original. Just den här Asconan har en bak­axel från en Manta, vilket lätt kan ändras tillbaka.

Bilintresset utvecklades i moppeåldern. Tillsammans med några kompisar puttrade Sune Larsson iväg till Skinnskatteberg för att titta på rallytävlingen Västmanland Runt.

– Ute i rallyskogen räknade jag antalet Oplar som for förbi, medan en kompis räknade alla Volvobilar, säger Sune Larsson.

Med nybakat körkort ökade intresset ytterligare.

– Då började jag träffa bilfolk på allvar, och det var många kompisar som höll på. Vi var ofta ute på tävlingar.

Första bilen blev en gammal PV för 350 kronor som han renoverade till rallybil.

Drömmen om en Opel kunde han förverkliga först 1993. Då fick han köpa den rallykadett han sneglat på i flera år, och ansatt ägaren, en jobbarkompis i hamnen, med stora påtryckningar.

– Han ville inte sälja, och det kan jag ju förstå. Det vill inte jag heller, inte en chans, säger Sune Larsson.

Vändningen kom då motorn rasade och jobbarkompisen inte fick i gång ersättaren. I stället blev bilen stående utefter garageväggen.

– Oplar har rykte om sig att rosta, och nedsjunken i gräset åt fukten upp den underifrån.

Tre år tog det Sune Larsson att få den som ny. Han lade pussel i golvet med gamla och nya plåtbitar. Svetsade. Slipade. Skar, och svetsade igen.

– Den har jag kört över 8 000 mil med, vilket är ganska mycket med en veteranbil, säger Sune Larsson.

Att byta ut rostig plåt har blivit ett intresse. Och i kärleken till Opel finns vetskapen att mycket passar från en modell till en annan när det gäller 70- och 80-tals bilarna. Bara att lyfta över och skruva fast.

– En del kapar sönder för att bygga om, men jag vill vara nära originalet.

Undantag finns. I hans Ascona 19 SR från 1973 sitter en bredare bakaxel från en Manta.

Just den bilen blev bäst i klassen hos Opelklubben i Jokkmokk 2008. Priset står på tv:n, intill en miniatyr av den välkända rallybilen Kadett GTE.

– En sådan vill jag väldigt gärna ha, måste bara hitta en till vettiga pengar.

Ingen av hans nio Oplar är till salu. Och något slut på samlandet är inte i sikte.

– Nackdelar med Opel? Finns inga!

Sune Larsson ser förnärmad ut och snuset är nära att hamna på hakan.

– Jag ska bara lyfta och plana toppen på Senatorn så inte den går varm. Och göra lite makeup på min välanvända Corsa. Sedan är alla i toppskick!

För honom är Opel som reklamslogan – ett sätt att ha det bra.

Läs också: Brakeless gasar för gemenskap

Kadett GSI från 1988 med Cosworth-motor och 16 ventiler.
Redan i tonåren fick Sune Larsson åka med i en spritt ny Opel Kadett Rally. 23 år senare blev han ägare till en sådan.
Original. Just den här Asconan har en bak­axel från en Manta, vilket lätt kan ändras tillbaka.
Kadett GSI från 1988 med Cosworth-motor och 16 ventiler.
Redan i tonåren fick Sune Larsson åka med i en spritt ny Opel Kadett Rally. 23 år senare blev han ägare till en sådan.

Här är den – Sunes samling

Senator 3.0 cd -90: Opels flaggskepp för 317 000 kronor då. Tolv såldes via återförsäljare. 24 ventiler, rak sexa, och fem stegs automat. All tänkbar utrustning.

Ascona B -79: Inköpt 2013 och färdigställd till höstens Norgeträff. Tanklocket togs till Färgproffsen för att få fram rätt orangeröda kulör. En Toyotafärg egentligen, men riktigt nära rätt färgnummer.

Manta -88: Den bytte han mot en Volvomotor.

Ascona 19 SR -73: Inhandlad 2003 som vrak. 2008 vann den klassen i Jokkmokk.

Commodore Cypern -70: Den behövde endast utvändig kärlek och ny lack i svart. Rak 2,5-liters sexa.

Kadett GSI 16v -88: Inköpt i färdigt skick 2014 och efter det körd på både Kinnekulle och Mantorp.

Vectra -91: Pappa Mauritz gamla bruksbil som han köpte nästan ny i början på 90-talet och som fortsatt används som det.

Corsa Swing -95: Väntar på ansiktslyftning efter 7000 mil i trafik.

Kadett Rallye -69: I nyskick efter tre års renovering. En ögonsten.

Mer läsning

Annons