Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny trend utmanar klassiska semlan

Saffranssemla, chokladsemla, semmeltårta och nu senast wrap-semlan. Bara fantasin sätter stopp.

Annons
”Det är bullen som är grejen. Den ska jäsa mycket så att den blir stor och luftig och den får inte bakas för hårt”, avslöjar Hans-Göran Rubin och spritsar vant ut grädden på bullhalvorna.

En semla om året äter Mikael Lindahl som jobbar på Elsas Andersons konditori i Norberg. Och då blir det en klassisk semla bakad av Elsas egen konditor Hans-Göran Rubin. I norra länsdelen är det just den traditionella semlan som dominerar. Undantaget är wienersemlan som bakas av både Elsas och Vallonen i Fagersta.

Hans-Göran Rubin har tidigare bakat semlor med blåbärsgrädde men har inga planer på att ansluta sig till den nya wrap-semletrenden.

– Vi provar nytt men sticker inte ut alltför mycket. Det hör till att vi är traditionella, säger han.

Semlan är det bakverk som Elsas säljer mest av just nu. Allra flest, mellan 800 och 900 stycken, går det åt på fettisdagen.

På Albinssons i Skinnsberg bakar Els-Marie Albinsson semlor sedan 45 år tillbaka.

– Förr kunde vi sälja ett tusental på fettisdagen. Då var vi större. Jag börjar nog inte med något nytt nu när jag är ensam här, säger hon apropå wrap-semlan.

Traditionsbundna vanor till trots är den så kallade hetväggen ovanlig på kaféerna.

– Under mina tre år här har vi bara serverat semla med varm mjölk i djup tallrik fem-sex gånger, säger Arman Poghosyan på Vallonen.

Mer läsning

Annons