Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny vårdhjälp för länets invånare

Kontaktcenter ska underlätta för patienter och medarbetare.

Annons

Landstinget ska öppna ett kontaktcenter där invånare, patienter och medarbetare kan få vägledning och information kring frågor om valfrihet, remisser, vårdavgifter, vårdgaranti och liknande.

Det har Västmanlands landstingsstyrelse beslutat.

– Vi vill förbättra landstingets service till länets invånare. I dag får medicinskt utbildade medarbetare svara på dessa frågor som de många gånger inte är insatta i. Det är ineffektivt och tar tid från patientarbetet. Där kommer ett kontaktcenter underlätta både för patienter och medarbetare, säger landstingsrådet Kenneth Östberg (S).

Kontaktcentret ska ingå under den nya funktionen invånarservice, där även 1177 Vårdguiden och patientnämnden ingår.

En tanke är att invånarservice bland annat kommer att kunna ha en viktig roll vid kris- och beredskapssituationer. Den nya servicen ska enligt planen starta 1 januari 2016.

Mer läsning

Annons